Hopelijk staat de topicstarter mij nog even de zijweg door GJ ingeslagen toe
Hoeveel het er dan ook zijn 65.000 of 650.000, het maakt eigenlijk niks uit. Het zijn teveel mensen om je een voorstelling van te kunnen maken.
Maar met jouw 500.000 en mijn 650.000 lopen ze toch voor. Een hele prestatie zou ik zeggen.
Bij mij zitten de 500.000 tot 1000.000 doden van de irak iran oorlog niet bij dat getal. Het waren voor het overgrote deel immers militairen, geen burgers, hoewel je die arme sloebers eigenlijk geen militairen kon noemen. Het waren burgers die gedwongen vele jaren dienst moesten nemen.Ook het aantal Koerden heb ik aan de allerlaagste kant gehouden. De kinderen die stierven doordat saddam miljarden in zijn eigen zak stak in het olie voor voedselprogram met hulp van corrupte UNambtenaren, Frankrijk, Rusland en China zal ook wel nooit precies duidelijk worden. Hij liet er o.m borstvergrotingsklinieken van bouwen.
Jij baseert je op de studie in de Lancet. Daar is wel iets vreemds mee, er zijn slechts 7868 Irakezen geinterviewd uit 988 huishoudens in 33 districten.
Er is hen gevraagd hoeveel personen er stierven in hun huishouden 14 maanden voor en gedurende 18 maanden na de invasie. Hieruit werd de
death rate berekend van alle 24 miljoen Irakezen. Zo is men op het getal van ruim 600.000 gekomen. De UN cijfers waren geheel anders voor de invasie nl 7 op de 1000 en na de invasie volgens de Lancet 7,9. Het aantal burgerdoden wordt dan ineens drastisch lager.
Ook Unicef komt met andere getallen.Die organisatie heeft 2400 huishoudens geinterviewd, heel wat meer dus. De sterfte voor de invasie lag bij hen 3 maal hoger dan de Lancetstudie, het verschil in het aantal doden voor en na de invasie verschilt daarmee aanzienlijk van de nieuwe berekening van het uiterst kleine samle zoals gepubliceerd in The Lancet. Het tijdschrift heeft een naam op te houden, maar Unicef ook. Er zullen eens echte statistici naar de methode zoals gepubiceerd in de Lancet dienen te kijken.
Overdrijf nou niet GJ. Het is al erg genoeg.