Dat is een heel interessante vraag vind ik.
Goed eerst maar een vertellen wat ik gelezen heb over de toekomst van het heelal. Zo het er nu naar uitziet, is er (veel) te weinig materie in het heelal aanwezig om de uitdijing te doen stoppen. Dat betekent dat het heelal voor eeuwig en altijd blijft uitdijen, sterker nog sinds kort is bekend dat de uitdijing versneld. Dat houdt in dan het heelal negatief is gekromd, dus niet zoals het oppervlak van een bol, waar je op een gegeven moment op hetzelfde punt komt als waar je van vertrok, nee je zou in dit geval alsmaar verder en verder kunnen, zonder ooit een rand tegen te komen, m.a.w. zo als het er nu naar uitziet is het heelal in z'n geheel oneindig in omvang. Wel is het zo dat er wel een grens is in het heelal, als je het hebt hoe ver we in het heelal kunnen terugkijken. We kunnen niet verder kijken dan 14 miljard lichtjaar, dat is een voorlopige grens, een grens van straling, dus een definitieve grens is dat niet, je zou theoretisch door de grens van straling heen kunnen en je reis gewoon vervolgen. Wat er achter die grens zich ook mocht bevinden, sterren of wat dan ook, dat licht heeft ons nog niet bereikt. Het is best mogelijk dat er achter die grens sterren kunnen zijn, of een ander heelal en dan bedoel ik dat wat wij het heelal noemen misschien niet alles is. Het is heel goed mogelijk dat het ons bekende heelal een supergroot sterrencluster is dat deel uitmaakt van een groter geheel (multiversum) met letterlijk oneindige afmetingen.
Dit antwoord heb ik gekregen van Govert Schilling omdat ik daar een soortgelijke vraag een keer heb gesteld. Via
www.allesoversterrenkunde.nl . Ook heb ik daar een vraag gesteld over wat er binnen in een zwartgat zit. Maar dat is ook zo'n soort vraag waar niemand echt een duidelijk antwoord op kan geven.