Moderators: Michel Uphoff, jkien
We kunnen ons hogere dimensies niet voorstellen, we kunnen zelfs in de verste verte er ons geen beeld van vormen. Maar we zijn er redelijk van overtuigd dat er maar 3 ruimtelijke dimensies zijn en 1 tijdsdimensie. Ik weet dat de strintheorie er meer voorspelt maar die zijn wel opgerold dus die tellen niet mee.
Dat kan wel zo zijn maar de TS vroeg toch:aaargh schreef:Voor de gewone leefwereld tellen die niet mee je zal ze nooit merken, trouwens de stringtheorie is nog altijd niet bewezen en kan gewoonweg een hoop BS zijn.
Voor de geinteresserden: http://www.harmwal.nl/hypercube/
Dit is misschien interessant om je te helpen en beeld te vormen.
Dan zijn die toch wel degelijk relevant, waarschijnlijk heeft hij dat dus door snaartheorie gehoord.Ik lees soms ook iets over meerdere dimensies, meer dan 4 dus. Ik vroeg me af hoe je die kan zien?
Markma schreef:Een goed verhaal StrangeQuark, toch, in dat verhaal met dat lieveheersbeestje zie ik geen extra dimensie. De koortdanser kan immers ook (verwaarloosbaar klein) naar voren en achteren gewegen. Als hij daarbij niet zo zwaar zou zijn en weerhaakjes aan zijn voeten zou hebben zou hij ook rond het koord kunnen draaien.
Hmm.....Hoezo heb ik nu eigenlijk het idee dat ik de plank volledig mis sla?
Wat is het onderscheid tussen die twee? Wij beleven ze natuurlijk anders, maar als ik me de gehele ruimtetijd als statisch, tijdloos 4D ding voorstel (met enig hoofdbreken) zie ik geen significant verschil..?Voor ons zijn er maar 2 soorten dimensies bekend, spatiale of ruimtelijke en temporale of tijdelijke.