goed nieuws in ieder geval: Saddam is ter dood veroordeeld (eindelijk)
Het is nooit goed nieuws als iemand vermoord wordt. De doodstraf is verwerpelijk en primitief ongeacht de omstandigheden. Dit is bovendien een doodstraf die het resultaat is van een schijnproces [rr]
Heel dat proces is één grote show om de indruk te wekken dat er recht gesproken wordt. Het is alleszing geen eerlijk proces geweest, zo veel blijkt uit de feiten die ik via de media heb vernomen.
Inderdaad had de USA niet het recht om Irak binnen te vallen.
Voor wie het niet heeft gevolgd, Bush was al lang vóór 11 september van plan om Irak binnen te vallen en 9/11 is als smoes gebruikt om de inval te legitimeren. Door de angst van 9/11 (naar ik vermoed heeft de Americaanse overheid de aanslag ook bewust laten plaatsvinden, dat beeld komt naar voren in een documentaire van degelijke journalisten) kon Bush de mensen bang maken door te stellen dat Irak massavernietigingswapens zou hebben en durfden de Europese landen de inval niet te bekritiseren.
Denk ook nog eens aan de alleszeggende uitspraak van Bush jr. 'they tried to kill my daddie'.
Het belangrijkste is ofdat het volk nu wat aan de inval heeft gehad.
Mijn conclusie is van niet. De mensen hebben minder basisvoorzieningen dan toen Saddam er nog was en er vallen nog dagelijks veel gewonden en doden.
Hopelijk zal de situatie nog beteren de komende 10 jaar maar ik heb er mijn twijfels over. De USA gaat zich moeten terugtrekken (met de staart tussen de benen) omdat de Irakezen de Americanen haten en hun zien als bezetter. Nu al is de Americaanse regering bezig met een geleidelijke terugtrekking te organiseren.
De UN zal het dan vermoedelijk overnemen omdat rebellen anders zullen proberen de macht terug te grijpen. Kan Irak ooit volwassen worden zolang het bezet is, zelfs al is de bezetter de UN?
Het lijkt mij van niet.