Ik ken het voorbeeld van de muonen, maar ik vraag me af of iemand mij kan verwijzen naar meer nauwkeurige experimentele resultaten die de lorenz factor bewijzen. (Ik heb gezocht op internet maar vind weinig).
Bedankt.
De muonen meten een kleinere dikte van onze dampkring (lengtecontractie) waardoor ze er korter over doen.Voor ons loopt de tijd van de muonen trager zodanig dat ze voor ons een langere afstand kunnen af leggen in onze atmosfeer.Maar hoe zien de muonen het, ze denken toch dat ze in rust zijn en de Aarde beweegt?
Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.daddycool schreef:Ik ken het voorbeeld van de muonen, maar ik vraag me af of iemand mij kan verwijzen naar meer nauwkeurige experimentele resultaten die de lorenz factor bewijzen. (Ik heb gezocht op internet maar vind weinig).
Bedankt.
Er zijn twee effecten die spelen:Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.
Er zijn twee effecten die spelen:Gps sattelieten hebben een zeer nauwkeurige tijdsbepaling nodig. Zo hoog boven de aarde is de gravitatie zwakker en omdat ze zeer snel rond de aarde draaien gaat de tijd aan boord van zo'n satteliet langzamer. De klokjes aan boord worden dus expres sneller afgesteld zodat ze synchroon blijven lopen met de klokken op aarde.
Als men de klok terug naar de aarde haalt. Wat doet ze dan:voor of achterlopen?
Van het experiment met de 2 vliegtuigen die in tegengestelde richting vlogen ken ik alleen de conclusies, niet de feitelijke resultaten. Bij het experiment uitgevoerd door het programma Horizon is echter wel degelijk een permanent effect gemeten als gevolg van de SRT, dus de snelheid. Alleen hier ging het om 1 vliegtuig, en de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond. Zie resultaat hieronder:kotje schreef:Ik kan mij voorstellen dat de tijdsveranderingen door gravitatieeffecten(daar kunnen ook versnellingen en vertragingen bij zijn omdat versnelling of vertraging gravitatie is), werkelijk kunnen gemeten worden als de 2 klokken weer samenkomen, ze hebben in een ander gravitatieveld gezeten.
Maar de effecten te wijten aan relatieve snelheden kunnen volgens mij niet van permanente aard zijn omdat alle twee de waarnemers mekaars klok trager hebben zien lopen, hun eigentijd is echter dezelfde gebleven. Dus als ze in hetzelfde gravitatieveld gezeten hebben en met eenzelfde vertraging terug samen gebracht worden dan moeten ze logisch gezien dezelfde tijd aanwijzen.
Als er kritiek op is laat maar komen.
* The combined flight times of 14 hours and mean height in excess of 10 km resulted in a predicted clock gain of 53 ns. This followed the principle that a clock in a weaker gravitational field (higher altitude) will run faster.
* The effect of the aircraft's speed relative to the Earth's surface resulted in a predicted clock loss of 16.1 ns. This followed the principle that a moving clock runs slow.
Essen and Parry with the original NPL clockOn return to NPL the travelling clock was predicted to have gained 39.8 ns, including an additional geometric factor. This compared remarkably well with a measured gain of 39.0 ns. We estimated the uncertainty due to clock instabilities and noise to be around ±2 ns. This short flying clock experiment therefore provided a clear demonstration of relativistic effects.
Je hebt het mis. Bekijk de tweelingparadox nog eens.Maar de effecten te wijten aan relatieve snelheden kunnen volgens mij niet van permanente aard zijn omdat alle twee de waarnemers mekaars klok trager hebben zien lopen, hun eigentijd is echter dezelfde gebleven.
Je hebt het mis. Bekijk de tweelingparadox nog eens.