Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Ger
Artikelen: 0

Verzamelnaam voor groep woorden

Goed, ik zoek dus één woord als verzamelnaam voor de volgende onderwerpen:

duurzaamheid

klimaatbeheersing

maatschappelijk verantwoord ondernemen

innovatie

milieu

(milieuwetgeving)

etc.

Allemaal samenhangende zaken, maar iedere keer als je de groep samenhangend wil noemen dan ben je of onvolledig, of je moet toch weer meerdere woorden noemen waardoor het weer enorm "wollig" wordt. Aangezien ik dit in mijn werk nogal eens tegenkom begint het na anderhalve maand al behoorlijk te irriteren. Helaas weten mijn collega's er ook niet één treffend woord voor, en schrijven we er dus maar zoveel mogelijk omheen. Hier houd ik echter niet van.

Dus, kan iemand mij uit de brand helpen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Id

Re: Verzamelnaam voor groep woorden

't Houdt alleszins allemaal verband met duurzame economie. Maar dat is waarschijnlijk te oppervlakkig hè...
Veertje

Cosideratiestrategie (consideratiestrategisch).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Ger

't Houdt alleszins allemaal verband met duurzame economie.  Maar dat is waarschijnlijk te oppervlakkig hè...
Jup. Duurzaam an sich is al te oppervlakkig, want bijvoorbeeld milieuonderzoek valt daar niet direct onder.
Consideratiestrategie (consideratiestrategisch).
Kun je dit uitleggen?
- Jimi Hendrix -
Wouter_Masselink

Verzin des noods zelf een nieuw woord. Zelf een beetje jargon creeëren. Snel communiceren met anderen welke in het zelfde vakgebied zitten, daar is jargon uitermate geschikt voor. Mocht het woord dan nog niet bestaan, wat houd je dan tegen om zelf een woord te verzinnen?
"Meep meep meep." Beaker
Ger

Oe, ben ik dan een schepper? [rr]

Maar serieus: een woord verzinnen... Doe je zoiets op basis van bestaande woorden of gewoon op basis van iets wat kort is en goed klinkt?

Wat denken jullie van DIMVOM (Duurzaamheid, Innovatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Milieu)?

Echter, als je zoiets gebruikt naar buiten toe, moet je het toch iedere keer weer verklaren. Lijkt me ook niet echt handig. Voordat zoiets een keer ingeburgerd is...
- Jimi Hendrix -
Johan2

Suggestie voor nieuw woord: Ekonomie (gejat van de Groen Links affisches).
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Veertje

Veertje schreef:Consideratiestrategie (consideratiestrategisch).
Kun je dit uitleggen?
Ja sorry, typfout. Moest natuurlijk zijn Consideratiestrategie . Nou, omdat innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen verder gaan dan ekologische beslommeringen probeerde ik een woord te verzinnen waaruit spreekt dat het om strategieën/technologieën gaat die rekening houden met instandhouding van een leefomgeving. "Consideratie" dus. Maar streep het maar door, ik ben er eigenlijk achteraf zelf helemaal niet blij mee.

Leefklimaatbewaking?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Ger

Hmm... goede ideeën op zich (Johan2/Veertje), waarvoor dank, maar niet geheel wat ik zoek. Beide slaan vooral op duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik wil echter ook de innovatie meenemen, aangezien innovaties nodig zijn om verder te komen. En innovaties hoeven lang niet altijd gericht te zijn op duurzaamheid.
- Jimi Hendrix -
Johan2

Beide slaan vooral op duurzaam/maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik wil echter ook de innovatie meenemen, aangezien innovaties nodig zijn om verder te komen. En innovaties hoeven lang niet altijd gericht te zijn op duurzaamheid.
Maar als je innovaties niet gericht zijn op duurzaamheid, of één van de andere begrippen uit je beginlijstje, horen ze toch niet thuis in dat beginlijstje?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Ger

Toch wel. Innovaties hoeven niet gericht te zijn op duurzaamheid, maar kunnen wel mogelijkheden geven voor verdere verduurzaming. Kijk bijvoorbeeld naar de digitale camera. Het doel daarvan is dat het makkelijker is om foto's te maken, het bij-effect is dat fotorolletjes bijna verdwenen zijn. En dat scheelt weer een hoop milieubelasting. Daarom is het belangrijk om innovaties als geheel te stimuleren en niet alleen innovaties gericht op duurzaamheid. Dan krijg je namelijk tunnelvisie, wat funest is voor innovaties.
- Jimi Hendrix -
Ruben Kwast

Probeer het in het engels. Ik kan vaak beter dingen uitdrukken in het engels dan in het nederlands. Bijv: (let aub niet op evntuele spelfouten)

Innovative-durable-environmental-climatcontrol-company, ofwel IDECC.

En wat Wouter zei, wees creatief en verzin zelf iets leuks! :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Terug naar “Taalkunde”