lucilius schreef:Indien je dit beweert dan vrees ik wel dat we met een enorm probleem zitten...
I don't think so Tim...
Want zoals hierboven reeds aangehaald werd : rontgenstralen waren ook niet gevaarlijk vroeger..... net zoals DDT ... net zoals....(vul hier maar 1000den voorbeelden in... er zijn er genoeg)...
Maar dat is helaas een drogredenering (een van velen). Je kunt niet handelen naar datgene dat je misschien niet weet. Dan zou je helemaal niks meer kunnen doen (en zelfs dat niet want misschien is dat juist wel slecht), want er zou altijd iets kunnen zijn dat je niet weet.
De vraag die mensen zoals jij zich eens moeten afvragen is waarom je denkt dat het schadelijk is (of zou kunnen zijn). De vraag of het schadelijk is is namelijk in eerste instantie helemaal niet slecht, maar sinds die vraag voor het eerst gesteld is is er veel onderzoek gedaan (en het wordt nog steeds gedaan). Uit dat onderzoek bleek dat de schadelijkheid niet gevonden kon worden. Op basis van de huidige theorieen kon geen mechanisme gevonden worden dat het slecht is. Waarom denk je dan toch dat uiteindelijk zal bewezen worden dat het schadelijk is? Waarom heb je dit niet bij andere zaken waarvan wetenschap nog niet heeft aangetoond dat het schadelijk is? Ben je bijvoorbeeld niet bang dat de wetenschap gewoon nog niet de schadelijkheid van deurknoppen heeft aangetoond?
Uiteindelijk komt je argument gewoon neer op angst (gebaseerd op onbekendheid/onwetendheid). Zou het schadelijk kunnen zijn? natuurlijk, net zoals een deurknop schadelijk zou kunnen zijn. Dit is dan ook helemaal niet de werkelijke issue. Het gaat erom of het waarschijnlijk is dat het schadelijk is gegeven alles dat wel bekend is. Dat is niet zo ondanks veel onderzoek. Er is dus geen redelijke reden om de ontwikkeling tegen te houden. Moet je daarom de ontwikkeling niet meer onderzoeken? Nee. Extra onderzoek kan nooit kwaad.
Als laatste:
Als je even nadenkt over hoeveel straling zoiets geeft... volgens mij toch niet gezond.
Daarbij vraag ik me twee dingen af: Weet jij uberhaupt hoeveel straling zoiets geeft? En hoe weet jij hoeveel straling ongezond is?
Tim? wie is Tim?
En het klopt dat er nog geen onderzoek is dat de schade kan aanduiden, maar dit is ook logisch : er is nog geen tijd genoeg overgegaan sinds de start van de bouw van zulke masten.
Hoe kan je nu iets bewijzen op lange termijn, als we nog in de korte termijn zitten....
En de schadelijkheid van deurknoppen? lol
Ik ben van het principe : pas iets toe als je zeker bent dat het geen gevaar geeft... helaas kun jij nog altijd niet zeggen dat masten geen gevaar inhouden, gewoon omdat we de kans, tijd nog niet gehad hebben om het te onderzoeken...
Het spijtige aan heel de zaak is gewoon dat we het niet kunnen aantonen zonder het te gebruiken... en dus tja, hebben we proefpersonen nodig, hoe cru het ook klinkt.
Maar waarom zetten ze die masten dan niet op de daken van de mensen die beweren dat het geen kwaad kan??? Er zijn er zo genoeg, incluisief jij, dus....
Jij verwijt mij angst, ok, kan ik akkoord met gaan, is maar logisch ook vind ik, of moet ik alles zomaar zonder angst aannemen?
Ik verwijt jou dan weer tijdsblindheid...
Ik denk trouwens dat er altijd mensen moeten zijn met een zekere angst of bezorgdheid, anders zouden we veel te makkelijk alles zomaar aannemen als goed of ongevaarlijk.
het spijtige aan heel de zaak is gewoon dat mensen altijd pas na verloop van tijd beseffen hoe slecht iets is, omdat ze nogaltijd te veel op korte termijn denken.
Net zoals met DDT gedaan werd : het bleek te werken , heel goed dus, wat doet men : men gebruikt het meteen en veel.
En pas na een tijdje beginnen ze te denken van , eum, is het wel gezond, breekt het wel af....
De onderzoekers zouden beter zulke vragen eerder stellen.. en niet verblind reageren ...
PS. er zijn al tal van onderzoeken gedaan die hebben aangetoond dat het niet ongezond is , maar er zijn er ook tal van onderzoeken die wel aantonen dat het ongezond is...
Het ene al wat dubieuzer dan het andere!
Trouwens, waarom denk je dat veel gemeentes de bouw van masten tegenhouden? Net omdat er nog altijd geen 100% zekerheid is over het veilig zijn van de masten!
Het probleem is zoals ik reeds zei : je moet het tijd geven en niet op korte termijn bekijken. Dus hoe kun je nu in hemelsnaam aantonen dat het niet schadelijk is, als je de tijd niet eens gehad hebt om het deftig te onderzoeken?
+ denk ook hier over na : heel deze discussie draait om iets dat miljarden aan euros inhoudt.
Dus ik stel mij soms vragen van sommige onderzoeken , als je weet dat veel van die onderzoeken gesponserd worden door de gsmfabrikanten zelf.
Ik geloof in de zuiverheid van de onderzoeken of ik probeer dat toch te doen, maar soms wordt die zuiverheid wel aangetast en in het verleden is al vaker iets aangetoond als niet ongezond, terwijl ze maar al te goed wisten dat het slecht was.
Het meest flagrante voorbeeld hierbij is de sigaret.