Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ik denk dat de mens, teneinde zo'n migratie te kunnen overleven, eerst bepaalde planeten of plaatsen in de ruimte moet "terraformen", ofwel (min of meer) in een tweede aarde veranderen. Mars is waarschijnlijk een voor de hand liggende planeet: ze ligt het dichtstbij, er is nog water, en Mars heeft volgens velen ooit een klimaat gehad dat leek op dat van de aarde. Als we dan een manier zouden kunnen verzinnen om de atmosfeer van Mars "aan te dikken", en in stand te houden, zouden we daar misschien kunnen overleven (met een aantal mensen).
Als we Phobos of Deimos met Mars laten botsen zal Mars sowieso een hele lang tijd onbewoonbaar zijn. Het klimaat zal veranderen, dus ik denk dat we dan weer andere problemen moeten oplossen voordat Mars geterraformd is.Ger schreef:Dat weet ik nog zo net niet eigenlijk. Je kan de gassen er niet zomaar even uit scheppen. Het betreffende gas moet er op de één of andere manier ingebracht worden of anderzijds eruit gehaalt worden. En je kunt niet zomaar zeggen dat we een stel bomen neerzetten om zo de verhouding CO2 - zuurstof eventjes in orde te maken. De hoeveelheid zuurstof (wat planten toch ook echt nodig hebben) is zo verschrikkelijk laag (0,13%) dat dit nooit gaat werken.
Dit typende denk ik wel aan een enorme koepel (type biosphere II) waarin zuurstof gepompt wordt om zo plaatselijk een aardse atmosfeer te kweken waarin de planten kunnen gedijen. De biosfeer zou je dan langzaam kunnen aanpassen om zo de planten zichzelf te laten ontwikkelen totdat ze in de atmosfeer van Mars aan de gang kunnen. Dit zal dan wel een kwestie van jaren zoniet decennia worden. Graag commentaar op deze gedachtengang, is dit (theoretisch) mogelijk?
Dan is er nog het probleem van de temperatuur. Deze is verschrikkelijk laag, waardoor 's nachts maar liefst 30-40% van de atmosfeer bevriest. Sommigen denken aan het creeëren van een broeikaseffect, maar de atmosfeer bestaat al voor 95% uit broeikasgassen. Erg warm is het er nog niet. Nu kun je misschien wat warmte uit het binnenste van Mars halen, maar dan heb je nog geen blijvende oplossing denk ik.
En natuurlijk de zwaartekracht. Dit lijkt me het grootste probleem, en dit heeft ook betrekking op de atmosfeer zoals Phaesimbrotos terecht opmerkt. Er komt nu iets heel stoms in me op: kunnen we niet Phobos en/of Deimos met Mars laten botsen op de één of andere manier? Dit zou een enorme impact hebben, maar uiteindelijk zou het samensmelten tot één geheel, zover ik heb begrepen. En zou dit extra gewicht genoeg zijn om de atmosfeer te laten indikken?
wat ook belangrijk is, is de tijd. wij zijn hier op aarde gewent aan pak en beet 24 uur, op andere planeten kan dit nogal verschillen. hoe zo onze bio-klok daar op inspelen? daar is volgens mij niets tot bar weinig over bekent.
Wat betreft de dagen wel ja. Maar een jaar duurt daar wel bijna 2x zolang als hier. Zou een winter van 6 aardse maanden niet veel depressievelingen opleveren?
Zo snel al? Lijkt me niet. Dat zou ik anders wel een keer gehoord hebben. [rr]Timo006 schreef:We kunnen dan wel nadenken over wonen op Mars of een andere planeet maar het kan goed zijn dat we zelfs geen tijd hebben om Mars bewoonbaar te maken. wetenschappers voorspellen dat, als we verder zullen gaan met vervuiling als wij nu bezig zijn, dat we in 10 jaar of minder zelfs al in een nieuwe ijstijd zullen zitten. Daarbij nog onderzoeken die aantonen dat , tegen 2050, alle vis dat we consumeren, ook uitgestorven zal zijn.
Als we die dingen al weten, is het logisch dat we bijna geen tijd meer hebben om weg te vluchten, hoewel er misschien wel een manier is om het te stoppen.
Een goede documentaire daarover is "An inconvenient truth" van Al Gore, het is echt waard om te zien.