edhoeven
Artikelen: 0

Re: Is licht sneller dan 300.000 km/s dan toch mogelijk?

Dit is verkeerd quoten van Einstein. Het zit iets complexer in elkaar.

Einstein zegt dat de lichtsnelheid constant is, ongeacht in welk inertiaal referentie frame je je bevindt.

Hierdoor ontstaan een paradox. Stel persoon A zit in een trein die sneller dan het licht beweegt ten opzichte van Persoon B, die ergens in een Nederlandse polder staat. Persoon B ziet dat persoon C een kogel afvuurd op persoon D en dat vervolgens (!) persoon D dood neer valt.

Te berekenen is dat persoon A ziet dat persoon D dood neer valt en daarna pas de kogel door C wordt afgevuurd.

Dit is in strijd met causility (het oorzaak-gevolg principe), waaruit volgt dat het niet mogelijk is sneller dan het licht te gaan.

(Dit voorbeeldje is wel erg plat).
Dus dan hebben we te maken met de golflengte, en een niet aanwezige

natuurconstante c.
en?
Ok, hierover moet ik nog even mijn hersens verder kraken.

Maar wat je hierboven geschreven hebt, komt denk ik enigzins overeen met een theorie wat ik hier onder geschreven heb, dan is x de verplaatser, de foton,

theoretische

stelling(1) (als x met licht snelheid verplaatst)

---------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat als, x om 1uur vertrekt van af A richting B,

Dat x A niet ouder ziet worden.

En dat x B versnelt ziet evulueren.

Dat geldt ook als x weer terug gaat.

Van B naar A

Dan ziet x B niet ouder worden

Maar x ziet A wel versnelt evulueren.

theoretische

stelling(2) (Als x sneller dan lichtsnelheid verplaatst, maakt niet uit hoeveel sneller)

------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat als, x om 1uur vertrekt van af A richting B,

Dan ziet x dat A jonger wordt.

En dan ziet x dat B nog sneller versnelt ouder wordt, doch zal x, B minder

oud aantreffen bij aankomst dan in stelling (1)

Dat geldt ook als x weer terug gaat.

Van B naar A.

Dan ziet x dat B jonger wordt.

En dan ziet x dat A nog sneller versnelt ouder wordt, doch zal x, A minder

oud aantreffen bij aankomst dan in stelling (1)

****** Conclusion *******

Kort om hoe snel x ook gaat, het wordt altijd later dan 1uur.

En zal dus nooit terug kunnen gaan in de tijd.

Dit is denk ik duidelijker.

ed. :wink: .
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!
Anonymous

Blind Watchmaker schreef:Iets afwijkend van het originele onderwerp, maar toch relevant genoeg wellicht:

Ik las (misschien verkeerd) in Hawking's boek dat licht "gevoelig" is voor massa, en dan noemt hij als voorbeeld een rubberen vel waarin je een zware knikker legt (= een ster bijv.) De kromming die veroorzaakt wordt, kan het pad van het licht aantasten, want als je dan een glazen knikker (=licht) neemt en die langs de kromming laat rollen, buigt die af, terwijl licht normaal gesproken nooit om 'een hoekje' kan.

Wil dat dan zeggen dat je licht zodanig kan manipuleren met dit soort krommingen dat het sneller door een bepaald gebied vanwege de kromming, of is dit allang niet relevant meer omdat de kromming ook al rekening houdt met de af te leggen afstand?

Ik hoop dat ik 't goed uitleg..
Nee, licht kan nooit sneller gaan dan c, zie c maar als een absolute limiet, zoiets als -273.15 graden Celsuis. Licht kan worden afgebogen, maar blijft zijn snelheid houden. Bovenstaande vergelijking is wat dat betreft wat misleidend.
Anonymous

misschien dat iemand hier voor mij een antwoord op heeft:

Bewezen is dat een ster die zich net achter de zon bevind ten opzichte van de aarde, net te zien is op de aarde. Dit betekent dus dat het licht als het ware "met een boogje om de aarde heengaat", wat betekent dat de fotonen werden aangetrokken door de zwaartekracht van de zon. Een deeltje wordt alleen aangetrokken door een zwaartekracht als het een massa heeft. Dus de fotonen moeten een (toegekende) massa hebben gehad. Hoe kan dit?
Anonymous

excuses, het licht gaat met een boogje om de ZON heen.
peterdevis

Een deeltje wordt alleen aangetrokken door een zwaartekracht als het een massa heeft

Dit is niet juist. Een deeltje met energie (eigenlijk met impuls) wordt beinvloed (aangetrokken) door de zwaartekracht. En ja licht is energie en bezit impuls.
Bert

drs schreef:
Blind Watchmaker schreef:Iets afwijkend van het originele onderwerp, maar toch relevant genoeg wellicht:

Ik las (misschien verkeerd) in Hawking's boek dat licht "gevoelig" is voor massa, en dan noemt hij als voorbeeld een rubberen vel waarin je een zware knikker legt (= een ster bijv.) De kromming die veroorzaakt wordt, kan het pad van het licht aantasten, want als je dan een glazen knikker (=licht) neemt en die langs de kromming laat rollen, buigt die af, terwijl licht normaal gesproken nooit om 'een hoekje' kan.

Wil dat dan zeggen dat je licht zodanig kan manipuleren met dit soort krommingen dat het sneller door een bepaald gebied vanwege de kromming, of is dit allang niet relevant meer omdat de kromming ook al rekening houdt met de af te leggen afstand?

Ik hoop dat ik 't goed uitleg..
Nee, licht kan nooit sneller gaan dan c, zie c maar als een absolute limiet, zoiets als -273.15 graden Celsuis. Licht kan worden afgebogen, maar blijft zijn snelheid houden. Bovenstaande vergelijking is wat dat betreft wat misleidend.
Ik denk dat je even goed moet definieren wat je onder de snelheid van het licht verstaat. Als Einstein zegt dat de lichtsnelheid, ook in de buurt van zware objecten, constant is dan bedoelt hij daarmee de lichtsnelheid zoals die gemeten wordt door een waarnemer ter plaatse (dus een waarnemer op dezelfde plaats als het licht waarvan de snelheid gemeten wordt). Een waarnemer op grote afstand zal echter waarnemen dat het licht in de buurt van het zware object langzamer gaat. Omgekeerd zal een waarnemer in de buurt van het zware object waarnemen dat licht korter doet over een bepaald traject dan je op grond van de lichtsnelheid zou verwachten. Als we het over lichtsnelheid hebben bedoelen we dus altijd de lokaal gemeten lichtsnelheid.
Anonymous

dingen kunnen harder gaan dan het licht, maar niet harder dan de lichtsnelheid. De lichtsnelheid is dus niet de "snelheid van het licht op dat moment", maar de constante c :shock: (snelheid van licht in vacuum).

Dat licht het 'hoekje' om kan gaan heeft te maken met de afbuiging van tijd en ruimte. Niet het licht wordt afgebogen maar de ruimte waardoor het licht gaat. Dit gebeurt onder invloed van zware massa's (planeten ed)
De groene hond

Het is blijkbaar moeilijk voor mensen om zich te realiseren dat lichtsnelheid een constante is, en dat niets sneller kan gaan dan licht door een vacuum. 8)

Toch is het zo, is de conclusie denk ik :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
140IQ

Zoals een groot wetenschapper eens zei, je snapt iets pas echt als je het aan je grootmoeder kunt uitleggen. :shock:
All men by nature desire knowledge - Aristotoles
edhoeven

http://www.kennislink.nl/web/show?id=128144

Even snel,

Zie link hier boven, hiermee is bewezen dat C een constante is.

Gammaflits en infra rood zijn beiden gelijktijdig waargenomen.

Ed.

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!
edhoeven

Guest schreef:misschien dat iemand hier voor mij een antwoord op heeft:

Bewezen is dat een ster die zich net achter de zon bevind ten opzichte van de aarde, net te zien is op de aarde. Dit betekent dus dat het licht als het ware "met een boogje om de aarde heengaat", wat betekent dat de fotonen werden aangetrokken door de zwaartekracht van de zon. Een deeltje wordt alleen aangetrokken door een zwaartekracht als het een massa heeft. Dus de fotonen moeten een (toegekende) massa hebben gehad. Hoe kan dit?
Ja zwaarte kracht heeft invloed op licht (fotonen) , anders zou het licht ook niet in een zwart gat verdwijnen.

Sterke, net zoals wij onze satelieten kunnen laten versnellen, door vlak langs een planeet te scheren, zo zal het licht dat langs een planeet, of ster, of vanaf een wat grotere afstand van een zwartgat, ook kunnen versnellen, voor dat laatste, als dat sterren licht dichter voor ons gezien langs een zwart gat scheert, zou het er in verdwijnen, even een tekening voor wat ik bedoel;

(Ster)--------------------------*(zwartgat) - - - - - - - - - -(aarde)

In dit voorbeeld is het licht van de ster deels in het zwartegat verdwenen, en deels er omheen gegaan, de ster lijkt kleiner en en ziet er niet meer rond uit maar ovaal.

Zo zal het licht dat van deze ster afkomstig is; deels een blauwe verschuiving ,en deels een rode veschuiving hebben.

Zo zal het licht met zijn constante C=300000 km/sec zijn eigen snelheid, zonder invloed van zwaartekracht bronnen, zijn eigen snelheid van 300000 km/s behouden.

Een lichtbron dat fotonen in het zichtbare licht uit zend zal altijd met een snelheid van 300000 km/s. vanaf de bron (ster) uitzenden.

Maar door zwaarte kracht bronnen vertraagd ofwel opgezwiept kunnen worden tot een afwijkende snelheid dan dat het vanaf de bron afkomstig is, en ziet men dit als een kleur verschuiving, sterker nog, van die ene ster zou men meerdere licht punten kunnen zien, alsof men meer sterren ziet.

Nu ben ik zover met mijn theorie tot conclusie gekomen, dat er wel degelijke lichtsnelheden verschillen waar te nemen zijn, denk aan het Dopler effect, alleen wordt dat licht niet uitgerekt, maar nemen we een snelheids verandering waar, waardoor we ook de frequentie golf lager (rood verschuiving), of de frequentie golf hoger (blauw verschuiving) waarnemen.

Let wel het zichtbare licht dat vanaf de lichtbron (ervan uitgaande, een ster) afkomstig is zal altijd met 300000 km/s vanaf de lichtbron van alle kanten rondom van deze lichtbron(ster) uitgezonden worden .

Maar ook de lichtbron zelf verplaatst zich van A naar B, Dus kan het niet zo zijn dat alle sterren die wij vanaf de Aarde kunnen zien, het licht ervan ons met 300000 km/s bereikt.

Wij zijn een deel van een groot geheel dat een bepaalde richting, van A naar B verplaatst, en dus ontvangen wij het licht dat van de meeste sterren afkomstig is, met 300000 km/s. ( Wij zijn een deel van een groot geheel )

Zo ook onze melkweg verplaatst zich van A naar B.

Stel nou dat wij aan de achter kant van ons melkweg stelsel zitten, dan kijken wij door de (b.v. de achterruit van een auto, dit als voorbeeld), dan lijkt alles van ons te verwijderen, op een aantal mee gaande auto's (melkweg stelsels) na.

Onze zon verplaatst zich om onze melkweg stelsel, stel nou dat wij nu precies aan die (buiten) kant zitten van de melkweg waar de sterren en ook onze zon, in de zelfde richting verplaatst als waar de melkweg naar toe verplaatst b.v. van A naar B, dan verplaats onze Zon en onze mede sterren (onze buuren) dus met een grotere snelheid van A naar B, want dit deel van het geheel heeft een baan om ons melkwegstelsel.

Dus dan lijkt het of de verste verwijderde sterren en melkweg stelsels sneller van ons verwijderen, vergeet ook niet dat hoe verder wij met onze telescopen kunnen kijken, dus hoe sterker deze kunnen vergroten, ook het verschil in waarneming groter is.

En lijkt het alsof het verst verwijderde melkwegstelsels zich sneller van ons te verwijderen, vanaf de achterkant gezien dus.

Nu zou ik eigenlijk willen weten, nemen wij de verwijdering van de verstverwijderde melkwegstelsels ook aan de voorkant van onze melkwegstelsel met die zelfde snelheid als aan de achterkant van onze melkwegstelsel waar, ervan uitgaande dat onze melkwegstelsel zich ook verplaatst van A naar B, of zijn de waarnemingen aan alle kanten om ons heen het zelfde.

Een vraag om over te discuseren.

Mijn theorie is dat de verst verwijderde melkwegen aan de voorkant (de richting waar onze melkweg naar toe verplaatst) minder snel van ons verwijderen, dan aan de achterkant van onze melkweg, denkende aan dat wij met onze zon ook diezelfde richting gaan als de melkweg op dit moment.

Brinx
Lorentziaan

Edhoeven, misschien heb je iets aan de figuur die in deze link staat:

http://csep10.phys.utk.edu/astr162/lect/co...mology/cbr.html

Daarin is te zien dat de frequentie van de kosmische achtergrondstraling (effectief het verste dat we kunnen waarnemen) een dopplerverschuiving vertoont. Dit is te wijten aan de beweging van de aarde (aarde om zon + zon binnen melkwegstelsel + melkwegstelsel zelf) door de ruimte. Wanneer je alle 'eigen' bewegingen (dus bewegingen die niet een gevolg van de uitdijing van het heelal zijn) van veraf gelegen sterrenstelsels (niet van het onze!) zou kunnen wegstrepen zou je volgens mij inderdaad een verschil in recessiesnelheid zien.

Dus, als je zegt:
Mijn theorie is dat de verst verwijderde melkwegen aan de voorkant (de richting waar onze melkweg naar toe verplaatst) minder snel van ons verwijderen, dan aan de achterkant van onze melkweg, denkende aan dat wij met onze zon ook diezelfde richting gaan als de melkweg op dit moment.
ben ik geneigd om het met je eens te zijn.
Elmo

Discussie over edhoeven's theorie hier: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=22354

-slotje-
Never underestimate the predictability of stupidity...

Terug naar “Ruimtefysica”