Kan men dan ook kleine rood/blauwverschuiving waarnemen van de zon als die verder en dichter komt te staan tijdens de cyclus van de aarde rond de zon?
De rood- en/of blauwverschijving zal theoretisch gezien moeten zijn waar te nemen maar volgens mijn beredenering is deze verwaarloosbaar klein.
Op 4 juli staat de aarde op een afstand van 152.500.000 km van de zon. Op 3 januari staat de aarde op een afstand van 147.500.000 km. Vanwege de elliptische baan staat de aarde dus niet altijd op dezelfde afstand. Nu redeneer ik als volgt (corrigeer me als ik het fout doe):
Van 4 juli tot 3 januari zijn 184 dagen, voor de handigheid neem ik hiervoor een half jaar, dus 182,5 dagen. In die tijd komt de zon 5.000.000 km dichterbij (of gaat de zon verderaf). 182,5 dagen zijn 15.768.000 seconden. Kort door de bocht kan men dan zeggen dat de snelheid van de zon richting aarde (of van de aarde af) 5.000.000/15.768.000= 0,317 km/sec bedraagt.
Dat is 0,317/300.000 = 0,000001 deel van de lichtsnelheid = 0,0001%. Volgens mij (en dat is bij de eenvoudige methode) kan men dan stellen dat de rood- of blauwverschuiving dan ook 0,0001% bedraagt.
Bij een golflengte hier op aarde van ik zeg maar wat, 550 nm, zal deze in het spectrum van de zon dan 550 * 1,0001 = 550,00058 nm zijn in geval van roodverschuiving. (Bij blauwverschuiving dan 549,99942 nm).
Minimaal dus. 8)
Over snelheden gesproken dan.Voor de rest denk ik niet dat de aarde en de zon verder uit elkaar gaan doordat het heelal uitdijt omdat we in een baan rond de zon zitten, of ben ik mis ?
De zon reist met een snelheid van 220-250 kilometer/sec als zijnde de draaiing van het sterrenstelsel. Het duurt wel meer dan 200 miljoen jaar voordat de zon één omloop in het sterrenstelsel heeft gebracht.
Daar komt nog bij dat de zon natuurlijk niet in een mooie elliptische baan zit in het sterrenstelsel. Gedurende de tijd drijft de zon wat af richting de ster Vega. De snelheid hiervan is ongeveer 20 km/sec.
De snelheid van het gehele sterrenstelsel in het universum ligt ook erg hoog (expansie heelal). De meeste bronnen spreken toch van een snelheid rond de 600 km/sec. Dat betekent dat we daardoor alleen al per dag 4,5 maal de afstand tussen Aarde en Pluto afleggen. De richting van 'ons' sterrenstelsel zou zijn in de richting van sterrenbeeld waterslang, gezien vanuit Aarde.
Maar inderdaad, al deze snelheden zijn verwaarloosbaar mbt de rood- en blauwverschuiving (afstandsverandering) van de zon. De aarde draait gewoon zijn rondjes om de zon op zijn manier. Maar toch wel aardig om te weten, dat als je op een terras zit te rusten, we momenteel met een enorme snelheid vooruit razen.
8)