danny1234
Artikelen: 0

Zichtbare sterren verdwenen?

Hallo,

Ik wilde graag weten of de sterren die we s'avonds in de hemel kunnen waarnemen, allemaal al verdwenen zijn, maw waaraan kan je waarnemen of bepaalde sterren nog aanwezig zijn of allang wegzijn?

Bedankt

Danny
Assassinator

Re: Zichtbare sterren verdwenen?

misschien sommigen ja, omdat het licht van die sterren nogal "lagt" lol :roll: en nee we kunnen dat niet waarnemen, want we nemen dei sterren waar met behulp van elektromgnetische straling, en dat gaat niet sneller dan 300.000 KMPS.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ruben Kwast

Je kan niet 'waarnemen' of sterren die je nu ziet er nog zijn. Het kan wel zijn dat je bijvoorbeeld supernova restanten waarneemt. Onthoud dat alle sterren die je 's avonds ziet in ieder geval meer dan een paar miljard lichtjaar hier vandaan liggen. Dwz dat het licht van de sterren die je nu ziet een paar miljard jaar onderweg is geweest. Het kan inderdaad zo zijn dat die ster nu er al lang niet meer is, dat kunnen we echter niet met zekerheid zeggen, omdat de afstand te groot is. Bedenk wel dat een lichtjaar 9,460,528,404,879 kilometer is. Dat zijn 741,653,214 rondjes om de aarde.

Nogmaals het is dus niet te zien of een ster al 'dood' is, maar dat zou heel goed kunnen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
danny1234

Onthoud dat alle sterren die je 's avonds ziet in ieder geval meer dan een paar miljard lichtjaar hier vandaan liggen.
Hoe kan je dit met zekerheid vaststellen?

Kunnen we de dichtbijzijnde ster Proxima Centauri niet zien?
Ruben Kwast

danny1234 schreef:Hoe kan je dit met zekerheid vaststellen?

Kunnen we de dichtbijzijnde ster Proxima Centauri niet zien?
Ik weet niet hoe ze de afstand berekenen. Die afstand moet trouwens niet een paar miljard zijn, was in de war met deepsky-objecten. De meeste sterren die je gewoon kan zien staan tussen de 4,3(Proxima Centauri, Alfa Cen of Rigil Kent) en ong. 1000 lichtjaar hier vandaan. Proxima Centauri is gewoon zichtbaar, alleen niet hier in nederland.
ZVdP

Onthoud dat alle sterren die je 's avonds ziet in ieder geval meer dan een paar miljard lichtjaar hier vandaan liggen. Dwz dat het licht van de sterren die je nu ziet een paar miljard jaar onderweg is geweest.
Ik dacht het niet.

Onthoud dat alle sterren die je ziet zich in onze eigen melkweg bevinden.

Die is zo'n 100 000 lichtjaar in diameter.

Nu, men kan niet zeker weten of de sterren die we zien nog allemaal bestaan,

maar men weet wel de gemiddelde 'leeftijd' die de sterren berijken.

Als de ster hier nog ver van vewijderd is, is het zeer waarschijnlijk dat de

ster nog bestaat.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Ruben Kwast

ZVdP schreef:Ik dacht het niet.

Onthoud dat alle sterren die je ziet zich in onze eigen melkweg bevinden.

Die is zo'n 100 000 lichtjaar in diameter.

Nu, men kan niet zeker weten of de sterren die we zien nog allemaal bestaan,

maar men weet wel de gemiddelde 'leeftijd' die de sterren berijken.

Als de ster hier nog ver van vewijderd is, is het zeer waarschijnlijk dat de  

ster nog bestaat.
Had je de rest van dit topic ook gelezen, had je gezien dat ik mijn fout al had verbeterd :wink:
sluys

De typische afstand van een ster die je met het blote oog kunt zien is inderdaad enkele honderden lichtjaren, laten we zeggen 1000 lj. Het licht is dan dus 1000 jaar onderweg. De typische leeftijd van een ster is 1 miljard jaar. (Dit is een wel heel kort-door-de-bocht schatting. Zware sterren leven veel korter, maar zijn ook veel zeldzamer. Daar staat tegenover dat ze veel helderder zijn en dus tot op grotere afstand zichtbaar.)

Heel ruwweg verwacht je dus dat 1000/(1 miljard) = 0,000001e deel van alle sterren die zichtbaar zijn met het blote oog inmiddels niet meer bestaan. Aangezien er ongeveer 6000 sterren zichtbaar zijn met het blote oog, zijn er 0,006 sterren daarvan die niet meer bestaan. Het gaat dus om een kleine fractie.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com
dekale

Je gaf al aan dat het een-kort-door-de-bocht schatting is, maar ik heb mij wel eens laten wijsmaken dat ons sterretje nu 5 miljard jaar oud is en de waakvlam nog wel zo'n 5 miljard jaar zou branden.

Ben ik nu bij de neus genomen of was het een tiepvout?
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
sluys

dekale schreef:Je gaf al aan dat het een-kort-door-de-bocht schatting is, maar ik heb mij wel eens laten wijsmaken dat ons sterretje nu 5 miljard jaar oud is en de waakvlam nog wel zo'n 5 miljard jaar zou branden.

Ben ik nu bij de neus genomen of was het een tiepvout?
Je hebt helemaal gelijk, en dit is deels waarom het kort-door-de-bocht is. Onze Zon wordt uiteindelijk zo'n 12 miljard jaar voor de laatste puf, er zijn heel veel hele lichte sterren die in theorie honderden miljarden jaren oud zouden kunnen worden, maar zij 'branden' heel langzaam, zijn dus erg zwak en dus alleen zichtbaar als ze dichtbij staan. Daarnaast zijn er hele zware sterren, die slechts enkele miljoenen jaren oud worden omdat ze hun energie 'verkwisten'. Zij zijn dus heel helder en op grote afstand nog zichtbaar, maar heel zeldzaam (deels doordat ze zo kort leven, deels doordat er weinig van deze sterren ontstaan). Voor iedere ster van 50 zonsmassa's zijn er 20 miljoen 'zonnen' (zie deze tabel). Ik heb geprobeerd een typische waarde te nemen, tussen de extremen in.

Merk ook op dat wanneer ik een factor 100 fout schat, we nog steeds niet veel sterren zien die inmiddels 'verdwenen' zijn.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Terug naar “Sterrenkijken”