Hallo,
Ik wilde graag weten of de sterren die we s'avonds in de hemel kunnen waarnemen, allemaal al verdwenen zijn, maw waaraan kan je waarnemen of bepaalde sterren nog aanwezig zijn of allang wegzijn?
Bedankt
Danny
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Hoe kan je dit met zekerheid vaststellen?Onthoud dat alle sterren die je 's avonds ziet in ieder geval meer dan een paar miljard lichtjaar hier vandaan liggen.
Ik weet niet hoe ze de afstand berekenen. Die afstand moet trouwens niet een paar miljard zijn, was in de war met deepsky-objecten. De meeste sterren die je gewoon kan zien staan tussen de 4,3(Proxima Centauri, Alfa Cen of Rigil Kent) en ong. 1000 lichtjaar hier vandaan. Proxima Centauri is gewoon zichtbaar, alleen niet hier in nederland.danny1234 schreef:Hoe kan je dit met zekerheid vaststellen?
Kunnen we de dichtbijzijnde ster Proxima Centauri niet zien?
Ik dacht het niet.Onthoud dat alle sterren die je 's avonds ziet in ieder geval meer dan een paar miljard lichtjaar hier vandaan liggen. Dwz dat het licht van de sterren die je nu ziet een paar miljard jaar onderweg is geweest.
Had je de rest van dit topic ook gelezen, had je gezien dat ik mijn fout al had verbeterdZVdP schreef:Ik dacht het niet.
Onthoud dat alle sterren die je ziet zich in onze eigen melkweg bevinden.
Die is zo'n 100 000 lichtjaar in diameter.
Nu, men kan niet zeker weten of de sterren die we zien nog allemaal bestaan,
maar men weet wel de gemiddelde 'leeftijd' die de sterren berijken.
Als de ster hier nog ver van vewijderd is, is het zeer waarschijnlijk dat de
ster nog bestaat.
Je hebt helemaal gelijk, en dit is deels waarom het kort-door-de-bocht is. Onze Zon wordt uiteindelijk zo'n 12 miljard jaar voor de laatste puf, er zijn heel veel hele lichte sterren die in theorie honderden miljarden jaren oud zouden kunnen worden, maar zij 'branden' heel langzaam, zijn dus erg zwak en dus alleen zichtbaar als ze dichtbij staan. Daarnaast zijn er hele zware sterren, die slechts enkele miljoenen jaren oud worden omdat ze hun energie 'verkwisten'. Zij zijn dus heel helder en op grote afstand nog zichtbaar, maar heel zeldzaam (deels doordat ze zo kort leven, deels doordat er weinig van deze sterren ontstaan). Voor iedere ster van 50 zonsmassa's zijn er 20 miljoen 'zonnen' (zie deze tabel). Ik heb geprobeerd een typische waarde te nemen, tussen de extremen in.dekale schreef:Je gaf al aan dat het een-kort-door-de-bocht schatting is, maar ik heb mij wel eens laten wijsmaken dat ons sterretje nu 5 miljard jaar oud is en de waakvlam nog wel zo'n 5 miljard jaar zou branden.
Ben ik nu bij de neus genomen of was het een tiepvout?