Het meervoud van forum is forums.Fabrice Macours schreef:Schandalig die 'dt' fouten hier en op andere fora.
Zelf zal ik ook wel af en toe een taalfout neerschrijven, maar ik probeer er toch zoveel mogelijk op te letten om geen fouten te schrijven.
Moderator: Rhiannon
Het meervoud van forum is forums.Fabrice Macours schreef:Schandalig die 'dt' fouten hier en op andere fora.
Zelf zal ik ook wel af en toe een taalfout neerschrijven, maar ik probeer er toch zoveel mogelijk op te letten om geen fouten te schrijven.
Het meervoud van forum is forums.
http://nl.wikipedia.org/wiki/InternetforumPeterPan schreef:Het meervoud van forum is forums.Fabrice Macours schreef:
Schandalig die 'dt' fouten hier en op andere fora.
Het verschil tussen centrum, museum en forum is dat forum nooit een meervoud heeft gekend.Fabrice Macours schreef:http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...zoekwoord=forum
centrum -> centra of centrums
museum -> musea of museums
Hoe kan forum nooit een meervoud hebben gekend als het meervoud vroeger al met een -s werd geschreven?PeterPan schreef:Het verschil tussen centrum, museum en forum is dat forum nooit een meervoud heeft gekend.Fabrice Macours schreef:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...zoekwoord=forum
centrum -> centra of centrums
museum -> musea of museums
Nu er een nieuwe betekenis aan het woord gegeven is heeft het woord een meervoud gekregen. Fora klinkt en is dan een belachelijk meervoud.
Even gekeken in een oudere versie van Van Dale, en ja hoor, slechts 1 meervoudsvorm: forums.
Nu iedereen fora roept denkt iedereen dat het zo hoort en voelt het niet meer aanstellerig. Nee, het wordt gewoon door Van Dale als normale meervoudsvorm gegeven.
Volgens mij is Van Dale toch wel het beslissende argument. Een woord wordt daar niet zomaar in opgenomen, daar zijn enkele criteria voor, ik meen me er twee te herinneren:PeterPan schreef:Het verschil tussen centrum, museum en forum is dat forum nooit een meervoud heeft gekend.
Nu er een nieuwe betekenis aan het woord gegeven is heeft het woord een meervoud gekregen. Fora klinkt en is dan een belachelijk meervoud.
Even gekeken in een oudere versie van Van Dale, en ja hoor, slechts 1 meervoudsvorm: forums.
Nu iedereen fora roept denkt iedereen dat het zo hoort en voelt het niet meer aanstellerig. Nee, het wordt gewoon door Van Dale als normale meervoudsvorm gegeven.
Dan ga ik ervoor dat fora ook goed isRov schreef:Volgens mij is Van Dale toch wel het beslissende argument. Een woord wordt daar niet zomaar in opgenomen, daar zijn enkele criteria voor, ik meen me er twee te herinneren:
Het woord moet 5 jaar in "omloop" zijn.
Het woord wordt in de media gebruikt.
Mijne is een tweedelige Van Dale uit 1976 ookZowel PeterPan als ik hebben Van Dale's uit 1976. Toen hadden we nog niet het vaagste benul dat er zoiets als internet op ons af zou kunnen komen.
Rov schreef:Volgens mij is Van Dale toch wel het beslissende argument. Een woord wordt daar niet zomaar in opgenomen, daar zijn enkele criteria voor, ik meen me er twee te herinneren:
Het woord moet 5 jaar in "omloop" zijn.
Het woord wordt in de media gebruikt.
Is de oer- en meest gangbare betekenis niet gewoon markt, iets waar elke stad er wel één of meerdere van had?Ik meen dat het woord forum wel onstaan is als eigennaam voor één plek in Rome
1976: Dat is de tijd dat de SP zich als sosjalisties en Maoisties afficheerde en de Sint kado's uitdeelde. Wellicht was ook Van Dale wat modegevoelig?"waarom het óók in mijn Van Dale (1976) slechts met meervoud "forums" staat vermeld is me een raadsel.
Maar we hadden al wel volop forums/fora, in rokerige buurthuizen vol pijprokende wereldverbeteraars.Toen hadden we nog niet het vaagste benul dat er zoiets als internet op ons af zou kunnen komen.