- Begrijp ik goed dat de huidige Tweede Kamer al de nieuwe Tweede Kamer is, dus gebaseerd op de resultaten van de zeer recente verkiezingen?
Ja
- Hoelang bestaat dit kabinet nog? Is het niet vreemd om zo kort voor het einde nog het aftreden te vragen?
Dit kabinet bestaat nog totdat er een nieuwe regering is gevorm op basis van de verkiezingsuitslagen. Hoe lang dit is, is afhankelijk van hoe snel de verschillende potentiële regeringspartijen het met elkaar eens kunnen worden. En ja, naar mijn mening is het zot om nu het aftreden te eisen, het schept alleen maar onrust. (ook al heb ik een gruwelijke hekel aan Verdonk)
- Heeft een minister puur juridisch gesproken het recht om een motie van de Tweede Kamer te negeren. Ik bedoel als de Kamer iets zegt, en de ministers iets anders, wie haalt er dan gelijk?
De ministers, regeren, de Tweede Kamer geeft alleen de mening van het volk weer. In principe kan een minister zoals Verdonk gedaan heeft de motie negeren. Dit kan echter wel leiden tot het aftreden van een minister zoals nu geëist is door de Twwede Kamer. Maar voor de duidelijkheid: Verdonk is niet afgetreden, ze heeft alleen een deel van haar portefeuille overgedragen aan de minister van Justitie van het CDA- de andere regeringspartij. (het deel vrem=emdelingenzaken, waar de commotie over is)
- Hoe bindend is die nieuwe "motie van afkeuring"? Welke gevolgen hangen eraan vast? Ik bedoel, D66 heeft jullie kabinet al doen vallen in een zaak omtrent Verdonk, wat de vervroegde verkiezingen teweeg bracht... Je kan het niet toch nog es doen vallen?
De motie van afkeuring is eigenlijk een signaal om aan te geven dat de kamer vindt dat een minister moet aftreden. Zoals ik hierboven al aangeef, dit hoeft niet te betekenen dat de minster ook daadwerkelijk moét aftreden. Normaal gesproken zou dit waarschijnlijk wel het geval zijn, maar omdat het kabinet dus als demissionair is, hebben ze al hun ontslag aangeboden. De VVD ministers wilden eigenlijk allemaal opstappen omdat ze het niet eens zijn met het resultaat van het debat, maar dit zou dus betekenen dat het land nauwelijks meer te regeren is totdat er een compleet nieuw kabinet is aangesteld.
Beetje duidelijk zo?