iddzeldamaniak schreef:Als je daar zin in hebt .
Holycow... je hebt wel gelijk over het spontaan ontstaan van energie. Maar je moet energie ook goed kunnen omschrijven.. want eigenlijk... is energie ook massa, of niet?
Massa = energie.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
iddzeldamaniak schreef:Als je daar zin in hebt .
Holycow... je hebt wel gelijk over het spontaan ontstaan van energie. Maar je moet energie ook goed kunnen omschrijven.. want eigenlijk... is energie ook massa, of niet?
Nee hoor, dit is absoluut geen fictie. Dit is keiharde werkelijkheid die iedere student theoretische fysica tijdens zijn studie voor zijn kiezen krijgt.Little Me schreef:Virtuele deeltjes , verdampende zwarte gaten , spontaan ontstaan van massa ?
Lijkt me allemaal een beetje veel fictie en te weinig wetenschap die we al kennen .
Math-E-Mad-X schreef:Nee hoor, dit is absoluut geen fictie. Dit is keiharde werkelijkheid die iedere student theoretische fysica tijdens zijn studie voor zijn kiezen krijgt.Little Me schreef:Virtuele deeltjes , verdampende zwarte gaten , spontaan ontstaan van massa ?
Lijkt me allemaal een beetje veel fictie en te weinig wetenschap die we al kennen .
a) Dan onstaan ze uit energie , daar kan ik in volgen .Math-E-Mad-X schreef:a) Spontaan ontstaan van massa: dit wil zeggen materie en anti-materie die uit pure energie ontstaan. Dit is wel degelijk experimenteel aangetoond en wordt bijv. op het cern dagelijks toegepast, er bestaan geloof ik zelfs medische toepassingen voor
b) Virtuele deeltjes: Deze deeltjes zijn per definitie niet waarneembaar, het zijn eigenlijk meer wiskundige constructies maar dat doet niets af aan hun realiteit. Deze constructies blijken wel perfect te kloppen binnen het standaardmodel, waarmee weer allerlei voorspellingen gedaan zijn die uitgekomen zijn.
c) verdampende zwarte gaten: Ik heb eerlijk gezegd geen idee in hoeverre dit experimenteel aangetoond is. Maar ik weet wel dat dit al meer dan 30 jaar algemeen aanvaard wordt binnen de moderne natuurkunde, dus het gaat in elk geval veel te ver om dit af te doen als fictie. En bovendien is dit theoretisch zeker aangetoond.
Dat zou je zeggen ja en dat dacht iedereen ook totdat Stephen Hawking zo'n 30 jaar geleden op theoretische gronden bewees dat ieder zwart gat uiteindelijk verdampt.Het verdampen is misschien een optie bij zwarte gaten die kleiner zijn maar vanaf een bepaalde massa zal geen van beide deeltjes meer kunnen ontsnappen lijkt me .
Wat bedoel je met bestaan? zoals ik al zei: virtuele deeltjes zijn per definitie niet waarneembaar, omdat het slechts wiskundige constructies zijn om interacties tussen reele deeltjes te beschrijven. Ze hoeven dus helemaal niet experimenteel bewezen te worden, ze zijn in het leven geroepen om berekeningen uit te voeren. De vraag of ze echt bestaan is daarmee een totaal onzinnige vraag. In elk geval heeft het helemaal niets met science fiction te maken.Wiskundig kan dit mooi passen maar uiteindelijk is er buiten theorie geen bewijs van bestaan.
Als je je baseert op jouw eigen waarnemingen van verafgelegen sterrenstelsels die zich niet aan de uitdijing van het heelal houden, dan zou ik ze nu publiceren als ik jou was, want tot nog toe zijn er geen uitzonderingen gevonden. Ik denk dat het je de nobelprijs oplevert. Als je je op waarnemingen van anderen baseert, zou ik graag een referentie zien, want mij is dit grote nieuws in de literatuur tot nog toe ontgaan.Ik geloof meer in het gesloten universum of in het feit dat er meerdere ontstaansplaatsen zijn . Dus dat de " big bang " geen loststaand feit was maar dat dit iets is dat op meerdere plaatsen ontstaat en onstaan is .
Ik baseer mij op het feit dat we nu binnen een beperkt systeem meten en weten . Er wordt teveel uitgegaan van dat alles wat wij zien het enige is dat er bestaat . Dat geeft volgens mij een fout beeld .Als je je baseert op jouw eigen waarnemingen van verafgelegen sterrenstelsels die zich niet aan de uitdijing van het heelal houden, dan zou ik ze nu publiceren als ik jou was, want tot nog toe zijn er geen uitzonderingen gevonden. Ik denk dat het je de nobelprijs oplevert. Als je je op waarnemingen van anderen baseert, zou ik graag een referentie zien, want mij is dit grote nieuws in de literatuur tot nog toe ontgaan.Little Me schreef:Ik geloof meer in het gesloten universum of in het feit dat er meerdere ontstaansplaatsen zijn . Dus dat de " big bang " geen loststaand feit was maar dat dit iets is dat op meerdere plaatsen ontstaat en onstaan is .
Dat zou inderdaad een fout beeld geven, als het zou gebeuren. Wat jij hier doet is echter het omgekeerde, en dat is nog veel kwalijker (wetenschappelijk gezien dan). Je zegt dat er mogelijk meer is dan we kunnen zien (wat waar is, en met 'zien' bedoelen we denk ik beide 'waarnemen' in het algemeen), en concludeert dat je dus in het wilde weg kunt gaan fantaseren. Een wetenschapper zou zeggen dat er mogelijk meer is dan we kunnen zien, maar dat we daar dus geen aanwijzingen voor hebben (anders zouden we het tenminste indirect waarnemen) en we er dus geen enkele zinnige uitspraak over kunnen doen.Ik baseer mij op het feit dat we nu binnen een beperkt systeem meten en weten . Er wordt teveel uitgegaan van dat alles wat wij zien het enige is dat er bestaat . Dat geeft volgens mij een fout beeld .