Ik hoorde al een paar keer iets over een bewegende de as. Dus een een roterend lichaam op een roterend lichaam. Geen idee waarom dit erbij word gehaalt..
Dat is omdat jij het steeds met een ander punt buiten de donut wil vergelijken. En ik probeer steeds uit te leggen dat dat niet nodig is, want het maakt niks uit of die as zelf stilstaat of rechtlijnig met constnte snelheid beweegt.
Er word hier gezegt dat rotatie absoluut is. Wat mij onzinnig klinkt. Zonder verdere vulling in het heelal kan men toch niet spreken over de rotatie van een voorwerp en zal deze ook niet snel of langzaam kunnen draaien
Dankzij die inertie kan dat nou juist wel. Vertel me hoe groot mijn draaimolen is, zet 'm dan in een perfect donkere ruimte, geef mij een (braille
) krachtmeter mee en een massa van 1 kg op een wrijvingsloze rail, en ik vertel je precies hoeveel rondjes mijn draaimolen per minuut om zijn as draait. En dan mag je die draaimolenkamer hier op aarde plaatsen, op de maan, of ergens in de ruimte, maakt niet uit.