De laatste tijd heb nagedacht over de democratie zoals hij in nederland is.
En er zijn me een paar dingen onduidelijk en ik wil ook de mening van de mensen hier weten of bepaalde punten.
Ten eerste heb ik het idee dat partijen in de oppositie heel vaak hun eigen ideologiën opzij zetten om de regering onderdruk te zetten. Ze zullen nooit zeggen dat er iets goed gedaan is, maar zullen altijd opzoek gaan naar de negative dingen.
Heb ik het hier bij het rechte eind?
Als er om de 4 jaar een nieuwe regering komt is het voor de regering die op een bepaald moment aan de macht is heel ongunstig om verandering door te voeren die op korte termijn slecht worden ontvangen door het volk, maar pas op langere termijn hun vruchten afwerpen. Is dit niet een groot probleem?
Hoeveel mensen zijn er in nederland die precies de programma's van de politieke partijen kennen, en daarvoor op ze stemmen. Zijn er niet meer mensen die stemmen omdat Wouter Bos een lekker kontje heeft of, omdat ze 1 punt van een bepaalde partij helemaal gewedlig vinden(een punt dat de partij veel nadrukkelijker promoot dan de andere punten) , maar dat als ze het programma zouden lezen eigenlijk helemaal niet op die partij willen stemmen. Zou je mensen met beperkte politieke kennis wel moeten laten stemmen?
In mijn ogen zou een land veel beter geregeerd kunnen worden in de vorm van een soort technocratie , waarbij plannen gemaakt worden door verschillende groepen(raden) van geleerden in bepaalde onderwerpen, en het volk kan aangeven waar ze verandering in willen, en dat de raad waar het punt wat verandert moet worden kijkt wat de (realistische) mogelijkheden zijn en wat het beste voor het land is endeze aan het volk voorlegd. Zitten hier grote nadelen aan?
Ik zou graag de mening van andere mensen hierover horen.
Mijn excuses als er nogal wat spelfouten in mijn vragen zitten, heb 1 of andere afwijking die dislextie heet