Ach, ofdat je iemand wel of niet mag is zo persoonlijk.
Ik vond het bijvoorbeeld prettig van Fortuyn dat hij recht voor zijn aap was en ik vond hem ook wel charmant. Bij mij zou hij wel weg komen met wat streekjes.
Maar wat wij van de persoon vonden is niet zo belangrijk in dit verband.
Als je gaat oordelen ofdat iemand wel of niet extreem rechts was dan dien jij je te baseren op de standpunten die hij heeft ingenomen en verdedigd. Deze standpunten waren zeker niet extreemrechts.
Als jij de standpunten van hem tijdens die bekende verkiezingen zou bekijken dan zul je moeten toegeven dat een deel van die standpunten duidelijk links waren en een deel van die standpunten duidelijk rechts waren.
Fortuyn was niet van de ideologien en principes. Fortuyn was een opportunist die het overal waar mensen hem naar de mond praatten goed aarde.
Je kan veel van Pim Fortuyn zeggen maar niet dat hij geen ideologische visie had, integendeel
Nogmaals, lees zijn standpunten en interviews nog maar eens, je zal ze vast wel kunnen vinden met wat googlen.
Ik ben het wel met je eens dat hij opportunistisch was maar dat kan je niet ééndimensionaal een slechte eigenschap noemen, het heeft ook een positieve zijde. Een opportunist blijft immers niet vastzitten in oude principes die door een veranderende omgeving niet meer geldig zijn. De wereld is veel veranderd, het is logisch dat dan ook in het kleine open Nederland (open in de zin dat Nederland sterk afhankelijk is van het buitenland en sterk beïnvloed wordt door het buitenland)niet meer dezelfde wetten, principes en mechanismen gelden als enkele decennia geleden; denk bijvoorbeeld aan de internationale concurrentie, het feit dat mensen nu makkelijk over de grens kunnen gaan wonen wanneer ze dat willen (verschil in prijzen van het vastgoed door de HRA en het verschil in salaris door verschil in belastingentarieven en het internet.
Objectief gezien kan je onmogelijk stellen dat Pim Fortuyn extreem-rechts was. Het is zelfs maar de vraag ofdat hij rechts was, naar mijn smaak eerder midden. Kijk bijvoorbeeld maar naar zijn socio-economische standpunten en zijn standpunten over vreemdelingen (hij was nb voorstander van een pardonregeling voor een grote groep illegalen).
Ja, hij heeft zich negatief uitgelaten over de Islam.
In de eerste plaats is het enorm simplistisch om dat 1 op 1 te vertalen naar allochtonen, er zijn ook veel Turken en Marokkanen die niet sterk Islamitisch zijn, het is nog maar de vraag in hoeverre er verschillende stromingen in de de Islam zijn, in Nederland is de kennis over de Islam nu nog zeer gebrekkig.
In de 2de plaats heeft de Islam daar ook veel aanleiding toe gegeven (spijtig dat ik het moet zeggen
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
). Denk maar aan al die foute preken van die Imams, denk maar aan 9/11. Daarvoor hadden ze ook al een niet al te beste reputatie.
Over andere religisch kan je ook negatieve kenmerken aanhalen maar zo bont hebben de Christenen, Joden en Hindoeïsten het de afgelopen honderd jaar toch echt niet gemaakt. Als je wat langer teruggaat in de tijd dan is het een ander verhaal maar is dat relevant voor deze tijd?
Dit is overigens geen reden voor mij om anti-Moslim te zijn. Helemaal niet, de meeste Moslims zijn niet haatdragend.
Wel is dit voor mij een reden om tegen fundamentalistische ideologieën te zijn wat je helaas in de Islam nog veel aantreft. In het Christendom ook maar daar is het niet haatdragend (Vaticaan wat tegen condooms en abortus is).
Overigens, het feit dat veel mensen ontkennen (moeten ontkennen omwille van valse beschuldigingen naar aanleiding van het zwartmaken door bepaalde media) dat hij racistisch was zegt niets meer of minder dat sommige mensen hem beschuldigen van racisme (dankzij ongenuanceerde media die het fenomeen niet goed begrijpen, niet goed onderzoek doen en dan met een simplistische verklaring komen die het volk overneemt).
Mocht het iemand interesseren, ik zou niet op Fortuyn hebben gestemd. Ik had sympathie voor de man, ik was het eens met veel van zijn ideeën en ik bewonderde zijn analytische vermogen maar ik zou hem niet de leiding van het land hebben toevertrouwd omdat ik hem onvoldoende een teamplayer vond. Ik vond hem wel ideaal om een sterke man op de achtergrond te zijn bij de grote politieke partijen net zoals bijvoorbeeld sommige topmensen uit het bedrijfsleven meeschrijven aan het verkiezingsprogramma (is het afgelopen jaar openlijk vermeld in het nieuws). Het probleem voor Pim Fortuyn was dat hij zelf graag op de voorgrond wou schitteren.
Ik neem het hier op voor deze man omdat hij onterecht is zwartgemaakt.