Als je de brandstoftoevoer beetje verwijd. Kun je ook prima rijden op olijfolie. Ik ken mensen die via partijkorting goedkoop eraan kunnen komen en die gebruiken zo'n 40 flessen olijfolie in de week. Maar ze zijn stukken goedkoper uit dan het gebruiken van gewone witte diesel.
Dit gaat misschien wel even goed, maar is ten zeerste af te raden!. Olijfolie is niet koudgeperst en daarom zal de brandstofpomp het niet lang volhouden. Daar komt nog bij dat olijfolie veel duurder is dan zonnebloemolie of slaolie wat met veel minder risico verstookt kan worden.
Zie voor allerlei ervaringen met alternatieve olieen
www.ppo.nu
Ook over toevoegingen als methanol of aceton.
m999 schreef:reeds gedacht aan herdistileren???weet niet of het werkt.
de kleur bijft achter in het residu en het distilaat is glashelder.
vroeger met de lage diesel prijs kon het er niet uit komen maar nu???
opgelet met instalatie u bent met een brandstof bezig hé kan gevaarlijk zijn
Bedoel je hier ontkleuren van rode diesel? Financieel zeker niet interessanter dan vroeger. De rode diesel prijs is sneller gestegen dan de witte diesel. Rode diesel kost voor de particulier ca. 0.95 cent/liter. Bij afname van 1000 liter door bedrijven kan het voor ca 0.75 cent/liter. En dat terwijl veel auto zonder problemen rijden op 50% zonnebloemolie/50%witte diesel. Kies je de goede supermarkt dan hoeft dit mengsel niet meer te kosten dan 0.80 cent/liter. Daarbij geeft de douande voor rode diesel een bekeuring van 6 euro per liter tankinhoud. Voor zonnebloemolie kunnen ze je net zo bekeuren, maar als je het voor laat komen hebben ze geen poot om op te staan. Je kunt namelijk in Duitsland getankt hebben. Daar is plantaardige olie (ppo) aan de tank verkrijgbaar. Zie voor de regelinggeving ook
www.ppo.nu
Je dieselmotor is te duur om met de brandstof te knoeien.Wel je rijden met gerust gemoed,rij dan met witte.Wil je goedkoop,rij dan met rooie en draag de gevolgen,moesten die er komen.Nog altijd goedkoper dan je motor te verknoeien.De gierigheid bedriegt de wijsheid.
Ben ik het niet mee eens. Als je je een beetje verdiept in de materie en ca. 200 euro en een beetje geknutsel wilt investeren in je auto, dan kan je rijden voor 0.55 cent/liter. Als je daarbij ook nog eens weekaangifte voor accijns doet (0.37 cent/liter) rijd je volkomen legaal voor 0.92 cent/liter. zie wederom
www.ppo.nu
In Duitsland/Frankrijk lopen deze praktijken al veel langer. Daar zijn al vele dieselmotoren die enkele honderdduizenden kilometers hebben gereden op puur zonnebloemolie. Het kan echt. Ik doe het zelf ook!
Bedoel je dan de brandstofslang verbreden? of de verstuivers, bijv. bij een SDI TDI?
Ook bij moderne 'commonrail' diesels is het mogelijk, maar het verbreden van de brandstofslang maakt weinig uit. Het probleem is dat de pomp te zwaar belast wordt door de hoge viscociteit. TDI, HDI en SDI zijn daar extra gevoelig voor. Een beetje bijmenging kan geen kwaad, maar voor hoge percentages moet je toch echt de brandstof voorverwarmen!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)