Gebruikersavatar
Tijd
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 16:13

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

In huisbrandolie worden twee producten toegevoegd namelijk de kleurstof "red dye" en een chemisch poduct namelijk furfural. Door toevoeging van zwavelzuur wordt een complex gevormd (zowel met de kleurstof als met de furfural) die zich als een zwarte brij op de bodem zal afzetten. Het probleem is echter dat de ganse zaak enorm zuur is die door toevoeging van een overmaat natriumhydroxide kan teniet gedaan worden.


Dus stookolie + 100 % zwavelzuur?

Hoe scheidt je het beste de brij van de diesel?

Hoe bereken je de hoeveelheid NaOH (100 %) om alles weer neutraal te krijgen? Want ik denk dat een neutrale oplossing het beste is om als brandstof te gaan gebruiken in een motor?

Zijn er dan nog sporen furferal en red dye terug te vinden achteraf?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Draw.Stick schreef:Waarom moet Diesel gekleurd worden?

Gaat het om de kleur zelf of zijn die kleurstoffen nodig ter verdunning? (zal wel niet want dan kan je evengoed water gebruiken)
gooi jij maar water door de diesel.

rara wat zal er dan gebeuren....
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Je dieselmotor is te duur om met de brandstof te knoeien.Wel je rijden met gerust gemoed,rij dan met witte.Wil je goedkoop,rij dan met rooie en draag de gevolgen,moesten die er komen.Nog altijd goedkoper dan je motor te verknoeien.De gierigheid bedriegt de wijsheid.
Gebruikersavatar
Tijd
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 16:13

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Je dieselmotor is te duur om met de brandstof te knoeien.Wel je rijden met gerust gemoed,rij dan met witte.Wil je goedkoop,rij dan met rooie en draag de gevolgen,moesten die er komen.Nog altijd goedkoper dan je motor te verknoeien.De gierigheid bedriegt de wijsheid.


Dieselmotor kan wel wat hebben denk ik. Als je ziet dat ze er tegenwoordig al frituurolie ingooien :shock:
Vortex29
Artikelen: 0
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 00:41

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Dat ruikt lekker op de snelweg.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

wat doen doen mensen toch moeilijk met dat ontkleur gedoe, norrit is daar te duur voor, laat staan de installatie en het werk dat je ervan hebt, laat die rode diesel gewoon lekker rood zijn, je kan er best mee rijden...

pak het gewoon goed aan, zorg dat je een tweede tank hebt... of dop je tank buis af waar je nog zo'n 5 liter in laat zitten voor de mogelijke controle, en maak een nieuwe vulopening vanuit de koffer!!! :shock:
Lafawijn
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 20:21

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Als je de brandstoftoevoer beetje verwijd. Kun je ook prima rijden op olijfolie. Ik ken mensen die via partijkorting goedkoop eraan kunnen komen en die gebruiken zo'n 40 flessen olijfolie in de week. Maar ze zijn stukken goedkoper uit dan het gebruiken van gewone witte diesel.
sterf!
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

reeds gedacht aan herdistileren???weet niet of het werkt.

de kleur bijft achter in het residu en het distilaat is glashelder.

vroeger met de lage diesel prijs kon het er niet uit komen maar nu???

opgelet met instalatie u bent met een brandstof bezig hé kan gevaarlijk zijn
Gebruikersavatar
Tijd
Artikelen: 0
Berichten: 86
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 16:13

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Als je de brandstoftoevoer beetje verwijd. Kun je ook prima rijden op olijfolie. Ik ken mensen die via partijkorting goedkoop eraan kunnen komen en die gebruiken zo'n 40 flessen olijfolie in de week. Maar ze zijn stukken goedkoper uit dan het gebruiken van gewone witte diesel.
Bedoel je dan de brandstofslang verbreden? of de verstuivers, bijv. bij een SDI TDI?
m999 schreef:reeds gedacht aan herdistileren???weet niet of het werkt.

de kleur bijft achter in het residu en het distilaat is glashelder.

vroeger met de lage diesel prijs kon het er niet uit komen maar nu???

opgelet met instalatie u bent met een brandstof bezig hé kan gevaarlijk zijn
Hoe zie je dat praktisch? En tegen welke kostprijs?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

ik heb van een zigeuner geleerd dat je huisbrandolie kan onntkleuren met methanol maar e juiste verhouding weet ik niet...

heb het wel al eens geprobeerd maar had er te veel van die methanol in vermengd dat de stookolie doorzichtig werd als water, gewone diesel van de pomp heeft namelijk een licht gele kleur
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Anonymous schreef:In huisbrandolie worden twee producten toegevoegd namelijk de kleurstof "red dye" en een chemisch poduct namelijk furfural. Door toevoeging van zwavelzuur wordt een complex gevormd (zowel met de kleurstof als met de furfural) die zich als een zwarte brij op de bodem zal afzetten. Het probleem is echter dat de ganse zaak enorm zuur is die door toevoeging van een overmaat natriumhydroxide kan teniet gedaan worden.


Dus stookolie + 100 % zwavelzuur?

Hoe scheidt je het beste de brij van de diesel?

Hoe bereken je de hoeveelheid NaOH (100 %) om alles weer neutraal te krijgen? Want ik denk dat een neutrale oplossing het beste is om als brandstof te gaan gebruiken in een motor?

Zijn er dan nog sporen furferal en red dye terug te vinden achteraf?


als dat al zou werken zit je wel met water in je diesel, wat niet echt gunstig is en dan nog Na2SO4
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Bij een diesel controle, controleren ze alleen op de kleur van de diesel.

Ik denk het niet. Want ik ken mensen die op vliegtuig kerozine hebben gereden en die zijn ook gepakt. Terwijl kerozine bijna dezelfde keur heeft als normale diesel.

Dus ik denk dat ze niet alleen naar de kleur kijken.

Ik vraag me dan ook af wat ze gebruiken om dit te kunnen controleren.
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

kerosine zal wel verschillen in geur denk ik, een getraind en/of ervaren controleur zal het verschil wel zien,ruiken,...
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Als je de brandstoftoevoer beetje verwijd. Kun je ook prima rijden op olijfolie. Ik ken mensen die via partijkorting goedkoop eraan kunnen komen en die gebruiken zo'n 40 flessen olijfolie in de week. Maar ze zijn stukken goedkoper uit dan het gebruiken van gewone witte diesel.
Dit gaat misschien wel even goed, maar is ten zeerste af te raden!. Olijfolie is niet koudgeperst en daarom zal de brandstofpomp het niet lang volhouden. Daar komt nog bij dat olijfolie veel duurder is dan zonnebloemolie of slaolie wat met veel minder risico verstookt kan worden.

Zie voor allerlei ervaringen met alternatieve olieen www.ppo.nu

Ook over toevoegingen als methanol of aceton.
m999 schreef:reeds gedacht aan herdistileren???weet niet of het werkt.  

de kleur bijft achter in het residu en het distilaat is glashelder.  

vroeger met de lage diesel prijs kon het er niet uit komen maar nu???  

opgelet met instalatie u bent met een brandstof bezig hé kan gevaarlijk zijn
Bedoel je hier ontkleuren van rode diesel? Financieel zeker niet interessanter dan vroeger. De rode diesel prijs is sneller gestegen dan de witte diesel. Rode diesel kost voor de particulier ca. 0.95 cent/liter. Bij afname van 1000 liter door bedrijven kan het voor ca 0.75 cent/liter. En dat terwijl veel auto zonder problemen rijden op 50% zonnebloemolie/50%witte diesel. Kies je de goede supermarkt dan hoeft dit mengsel niet meer te kosten dan 0.80 cent/liter. Daarbij geeft de douande voor rode diesel een bekeuring van 6 euro per liter tankinhoud. Voor zonnebloemolie kunnen ze je net zo bekeuren, maar als je het voor laat komen hebben ze geen poot om op te staan. Je kunt namelijk in Duitsland getankt hebben. Daar is plantaardige olie (ppo) aan de tank verkrijgbaar. Zie voor de regelinggeving ook www.ppo.nu
Je dieselmotor is te duur om met de brandstof te knoeien.Wel je rijden met gerust gemoed,rij dan met witte.Wil je goedkoop,rij dan met rooie en draag de gevolgen,moesten die er komen.Nog altijd goedkoper dan je motor te verknoeien.De gierigheid bedriegt de wijsheid.
Ben ik het niet mee eens. Als je je een beetje verdiept in de materie en ca. 200 euro en een beetje geknutsel wilt investeren in je auto, dan kan je rijden voor 0.55 cent/liter. Als je daarbij ook nog eens weekaangifte voor accijns doet (0.37 cent/liter) rijd je volkomen legaal voor 0.92 cent/liter. zie wederom www.ppo.nu

In Duitsland/Frankrijk lopen deze praktijken al veel langer. Daar zijn al vele dieselmotoren die enkele honderdduizenden kilometers hebben gereden op puur zonnebloemolie. Het kan echt. Ik doe het zelf ook!
Bedoel je dan de brandstofslang verbreden? of de verstuivers, bijv. bij een SDI TDI?
Ook bij moderne 'commonrail' diesels is het mogelijk, maar het verbreden van de brandstofslang maakt weinig uit. Het probleem is dat de pomp te zwaar belast wordt door de hoge viscociteit. TDI, HDI en SDI zijn daar extra gevoelig voor. Een beetje bijmenging kan geen kwaad, maar voor hoge percentages moet je toch echt de brandstof voorverwarmen!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Gebruikersavatar
Brownie
Artikelen: 0
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 16:59

Re: Ontkleuren stookolie/diesel

Umfufu schreef:Bij een diesel controle, controleren ze alleen op de kleur van de diesel.

Ik denk het niet. Want ik ken mensen die op vliegtuig kerozine hebben gereden en die zijn ook gepakt. Terwijl kerozine bijna dezelfde keur heeft als normale diesel.  

Dus ik denk dat ze niet alleen naar de kleur kijken.  

Ik vraag me dan ook af wat ze gebruiken om dit te kunnen controleren.
Kersosine is nog veel explosiever dan benzine. Hier loopt een dieselmotor echt niet op. Misschien een benzinemotor, maar die zal het ook niet lang uithouden denk ik.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”