Wat betreft het laten inzien van de ziekte die deze mensen hebben.. Ik denk dat je dit aan een professional over moet laten.
Ik zeg dit omdat dergelijke ontkenning goed een verdedigings/overlevings-mechanisme kan zijn. (dat zou betekenen dat ze ergens weten dat ze ziek zijn) Als je ze dat afneemt kan dat verkeerd aflopen. Ik zou er persoonlijk dus niet te veel achteraan zitten.
Je vraagt een en ander over de medicatie. Het moeilijke bij manisch depressieve mensen is dat ze in een 'goede' fase denken dat ze de mediactie niet nodig hebben - en deze dus ook niet nemen. Dit kan ervoor zorgen dat een depressie extra hard aankomt. Het heeft dus een averechts effect, daar medicatie meestal de 'toppen' van de golfbeweging afkapt en zo voor minder vergaande depressies/tegenovergestelde zorgt.
Wat 'Schaapje' vertelde over visolie heb ik ook gehoord/gelezen. Er zijn goede resultaten mee gehaald.. hetzelfde resultaat kun je trouwens bereiken met bijvoorbeeld sesamolie en nog een variant (zoek dit even na). Misschien dat je op
www.horison.nl info/verwijzingen kunt vinden. Dat is een site voor ouders waarvan de kinderen in het 'autitistisch spectrum' zitten.. deze kinderen hebben (ook) vaak baat bij dergelijke voedingssupplementen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-