Interessante ideeën van Rogier, wel meer een variatie op de democratie dan een andere staatsvorm.
albert davinci schreef:Mijn vraag aan alle klagers is om een goed alternatief te presenteren wat in de praktijk zou werken.
Of je mag stemmen zou niet moeten afhangen van je leeftijd, maar van je kennis van zaken. Als je geen flauw benul hebt waar je nou eigenlijk over stemt, heeft je stem ook geen waarde. Dus iedereen die wil stemmen een inzicht-/kennistest laten doen, en hoeveel procent je goed hebt, voor zovel procent telt je stem mee. Een soort stemvaardigheidsbewijs dus. Heb je in ieder geval die verstorende elementen eruit die stemmen op iemand z'n kop in plaats van iemand z'n verhaal.
Hoe zie je dat voor je? Op de middelbare school lessen erover met een examen? Zelfstandig in jouw vrije tijd net als de theorie voor het rijbewijs?
Is mogelijk als de inhoud ook grondwettelijk omschreven is om te voorkomen dat de politici dat te veel gaan inkleuren zoals het hun uitkomt op dat moment.
De vraag is ofdat het wenselijk is. Nu is er het nadeel dat ongeïnformeerde mensen stemmen (alsof het CDA en de VVD zich ook maar enigzins aan hun beloftes houden, ze belazeren de kiezers toch alleen maar
), als we een kiesvaardigheidsbewijs zouden invoeren dan zou een deel van de mensen uitgesloten worden uit onze democratie omwille van een onvoldoende intelligentie. Is dat een reden om iemand een stem te ontnemen? Is het mogelijk om de test zo te maken dat mensen met een modale intelligentie er voor moeten werken terwijl mensen met een lage intelligentie die zich er voor inzetten toch kunnen slagen?
Verder zou het beter zijn als we niet op partijen hoeven te stemmen die allemaal een compleet pakket ideeën hebben, want daar zit de ideale combinatie nooit tussen. Liever zou ik per gebied mijn voorkeur uitspreken, en op die manier voor een bepaald beleid stemmen (per onderwerp) i.p.v. één bepaalde partij of coalitie voor alle onderwerpen tegelijk.
Dat vind ik een goed idee als het practisch uitvoerbaar is. Gelukkig krijgen ook de politici langzaam maar zeker in de gaten dat verzuilde partijen in een ontzuilde tijd niet meer werken. Ze weten alleen nog niet hoe ze het kunnen veranderen. Ik vind dit alvast een goed idee, het blijft wel democratie in de zuiverste vorm (gelukkig maar).
En misschien die periode 4 jaar iets langer maken, en de regels op basis waarvan een kabinet kan vallen wat versoepelen, zodat niet bij ieder wissewasje het kabinet kan klappen en ze hun werk niet kunnen afmaken.
Daar heb ik mijn twijfels over. Macht corrumpeert mensen, hoe langer ze blijven zitten hoe minder integer ze worden. Veel terreinen gaan over langere perioden dan 4 jaar omdat de ambtenaren daarover gaan ipv de kiezer. De Nederlanse partijen hebben gelukkig niet de traditie om het beleid van de laatste jaren helemaal af te breken, ze doen enkel een koersverandering.
Het voordeel van het feit dat er na 4 jaar of 8 jaar (gebruikelijker in het verleden) weer een nieuwe regering is is het feit dat er een soort van permanente critische evaluatie is met finetuning.
Toegegeven, het heeft ook als nadeel dat je moeilijker iets gedaan krijgt op de lange termijn.
Misschien zouden ze bepaalde onderwerpen zoals duurzaamheid door ambtenaren kunnen laten regelen, dat de politici enkel nog gaan over de hoeveelheid geld die er beschikbaar is voor het departement.
Hoe doen ze dit in de USA (totaal anders georganiseerd)? Misschien kunnen we wat van hun leren.
Off-topic: Mijn hoop (PvdA, SP en een kleinere CDA/VVD) is helaas niet uitgekomen.
Ik zou niets liever zien dan dat er korte metten worden gemaakt met het afbraakbeleid van CDA/VVD van de afgelopen 5 jaar. Wat mij betreft zou 80% teruggedraaid mogen worden zoals de invoering van belachelijk hoge collegegelden (leuk voor de kinderen die een allenstaande bijstandsmoeder hebben
) en de denivellatie in de zorgpremies (meer dan 100 is niet te betalen voor veel mensen, is in België toch echt niet zo duur hoor).
Helaas hebben het CDA en de VVD ook niet de kloten om de HPA aan te pakken. Het CDA zal nu ws wel moeten aangezien de PvdA en de Christenunie dit willen.