Hallo,
Zoals vele van ons weten heb je om een voorwerp/stof af te koelen een ander voorwerp of stof nodig. Temperatuur is namelijk afhankelelijk van de snelheid waarmee de moleculen van een stof bewegen. Als deze moleculen botsen met een ander molecuul ontstaat er een energieovergracht die er voor zorgt dat het andere molecuul, sneller gaat bewegen(en dus warmer is) en het molecuul dat botste langzamer gaat(en dus afkoelt). Bij dit proces gaat er echter geen energie 'verloren', maar is de totale energie voor de botsing gelijk aan de totale energie na de botsing.
(de Wet van behoud van energie(Newton), energie kan niet verloren gaan, hij kan slechts omgezet worden naar bewegende massa's of temperatuur, licht, trillingen of een andere energievorm.)
Ik wil graag nu mijn vraag stellen op het gebied van aardrijkskunde/planeten. In veel theorieën vind ik terug dat de aarde ooit een grote vuurbal is geweest. De aarde koelde af tot een temperatuur die we tegenwoordig hebben.
Nu wil ik graag weten hoe de aarde nou eigenlijk is afgekoeld. Als je de aarde ziet als een grote bol in de 'molecuulloze' ruimte koelt deze namelijk, in mijn visie, niet af.
Uiteraard zijn er wel enkele kleine porties energie die de ruimte in worden gestoten, zoals licht(vuurbal=licht). Ik ben alleen van mening dat dit nooit genoeg kan zijn om de aarde af te koelen.
Ik mis dus een enkele kilowatt aan energie kunt u mij vertellen waar die is gebleven?
Groetjes,
Roland, een 16 jarige knul uit delft