Miels
Beheer
Artikelen: 6

Re: scherpstellen 114mm telescoop bij 100x

[offtopic]
Als het goed is heeft Gerard een jaar garantie op zijn telescoop
Om toch even in te gaan op de garantie die je hier noemt: waarschijnlijk valt dit niet onder enige garantie. Garantie is (meestal alleen) van toepassing wanneer het een fout in de fabricage betreft. Wanneer het een bekend verschijnsel is van dergelijke telescopen mag de verkoper aannemen dat je bekend bent met dit verschijnsel wanneer je tot aanschaf overgaat. Hij is niet verplicht dat te vertellen (al doet een goede verkoper dat wel); juridisch gezien hoort een klant zichzelf te informeren.

Kortom: garantie is van toepassing wanneer een product korter functioneert dan zijn redelijk aanneembare levensduur. Dat is namelijk "contractbreuk". Je bent door een koop een contract aangegaan waarmee de leverancier zich verplicht tot het jou leveren van een dienst gedurende een redelijke periode (een TV hoort bijvoorbeeld redelijkerwijs 5 jaar mee te gaan). Wanneer hij dit contract eenzijdig verbreekt (doordat de TV bij normaal gebruik eerder stuk gaat) hoef jij je ook niet volledig aan jouw kant te houden: je hebt recht op (gedeeltelijke) restitutie of een vervangend product.

In het geval van deze telescoop gedraagt het product zich echter volledig zoals verwacht kon worden, en valt het dus niet onder enige garantie.

Wat wel kan is ruilen. Ruilen kan wanneer je je hebt bedacht. De termijn waarin je spullen kan ruilen is meestal veel korter. Deze varieert vaak van 1 week tot 1 maand.

In de praktijk geldt vaak "nee heb je, ja kan je krijgen". Met name wanneer je alles netjes in de doos terugbrengt en de bon nog hebt, is men soms wel bereid toch het product terug te nemen, helemaal wanneer je het wil ruilen tegen een ander product uit dezelfde winkel.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Anonymous
Artikelen: 0

Die telescoop is, zoals eerder genoemd in dit forum, waarschijnlijk gewoon niet juist gecollimeerd. Toen ik mijn Reflector telescoop uit de doos haalde en voor het eerst op een planeet richtte was deze niets meer dan een puntvormige veeg. Goed collimeren was het antwoord. In principe is het heel eenvoudig. Je kunt inderdaad het beste een heldere ster opzoeken, deze "unfocusen" en vervolgens met behulp van een schroevendraaier de schroeven in het kruisdraad binnen in de buis van de telescoop verstellen todat het zwarte rondje in het midden van de ster komt te staan (als je weer door het oculair kijkt dus).
woodstock

Anonymous

Ik sta op het punt om de Optisan 900/114 te kopen. Maar, zoals jullie misschien begrijpen, twijfel ik aan de kwaliteit van dit merk na het lezen van dit forum.

Al eerder heb ik mijn twijfels voorgelegd aan de mensen van de winkel en o.a. sterrenkunde.com.

Is er iemand die mij kort en krachtig kan zeggen: waarom ik het niet zou moeten doen, en vooral waarom niet?
oenuh

Gerard schreef:Alien; dat met die seeing zou natuurlijk goed mogelijk kunnen zien ware het niet dat de 100X overdag op korte afstand ook niet scherp te krijgen is.

DePurperewolf; Ik heb er niet zo veel verstand van maar de orgineele Oculait was een PL6.5 nu heb ik bij toeval een PL10. Als jij gelijk hebt heeft de fabriek die het spul maakt geen verstand van het bouwen van een basic telescoop. :?:

Ik heb even met de winkel gebeld waar ze mij de kijker hebben verkocht. Hun stelling was dat newton telescopen nu een maal een wat slechtere beeldkwaliteit geven  dan Lenzentelescopen. Verder zou mogelijk de ophaning van de spiegel aan het begin van de buis de beeldkwaliteit beinvloeden. De oplossin zou zijn de diameter van de kijker te verkleinen door er een stuk karton voor te plakken met een rond gat er in met de helft van de buis diameter. Dit zou bij de waarneming van planeten

niets uitmaken omdat die toch helder genoeg zijn. Als dit allemaal niet hielp zou ik er maar even me terugkomen. ;)

Wat vinden jullie hier van dit advies?

Gerard   :shock:
reken uit tot hoever hij kan vergroten,

ben je nog niet overtuigd ga dan naar sterrenkunde.com

Door verschillende oculairen te gebruiken, kunnen we de vergroting van een telescoop veranderen. Hoe kleiner de brandpuntsafstand van het oculair, des te sterker de vergroting. De vergroting kunnen we eenvoudig uitrekenen door de brandpuntsafstand van het objectief (b.v. 1000mm) te delen dor die van het gekozen oculair (b.v. 25mm). In dit voorbeeld is de vergroting dan 1000 / 25 = 40 x.
Anonymous

hey,

je moet buiten kijken. Als je uit een raam kijkt dan botsen warme en koude lucht met elkaar waardoor het beeld slecht word.

Je moet naar buiten!!

Terug naar “Sterrenkijken”