Corse
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 00:53

De maakbaarheid van de mens.

De maakbaarheid van de mens.

Iedere nieuwgeboren mens wordt geboren met een leeg geheugen, een rein onbevlekt leeg wit blad dat moet worden beschreven.

Volgens de laatste wetenschappelijke gegevens zou de erfelijkheid, hier de structuur van het geheugen een minimale invloed hebben op de kennis van de mens die hij in zijn latere leven zal vergaren, zijn sociale omgeving echter is de belangrijkste factor voor informatieopslag en kennis, de mens is niet enkel het product van zijn opvoeding maar hij is tevens een individu dat gedurende duizenden jaren gebonden is aan culturen, religies, tradities, families, eigenheid en gewoonten.

Het preventief trachten te voorkomen van onwetendheid door opvoeding, educatie en weten is een betere levensvorm dat die van het wilde, primitieve en onwetende denken, hij die opvoedt, niet hij die verwekt is de vader.

De mens leren denken is niet hem verplichten te denken, het is zoals een kind leren lopen, schrijven, lezen, fietsen enz, deze zijn geen verplichting maar een noodzaak. De éérste levensjaren van een kind zijn het belangrijkste om te leren “hoe te leren” dit door de nieuwsgierigheid te stimuleren en fantasie op te wekken en later te leren hoe de fantasie om te zetten naar inspiratie en van inspiratie naar werkelijkheid of realiteit, dit is de ware kunst van het leven.

Het bewust of onbewust achterhouden van kennis, weten of informatie is schadelijk voor elk individu en daardoor voor de samenleving, dit creëert een verloren generatie die de positieve evolutie afremt.

Het kunnen gebruik maken van andermans onwetendheid is geen vrijheid maar misbruik, onwetendheid is de oorzaak van bijna al onze problemen.

Onwetendheid is als een drug, we mogen blij zijn dat niet iedereen er aan verslaafd is!

Kennisoverdracht, nieuw kennis, onderzoek en ontwikkeling waarborgen onze toekomst.

Ongemanipuleerde kennis en verbeelding is de beste software voor ons geheugen, wat we weten is een druppel, wat we niet weten is een oceaan.

De capaciteiten van de mens zijn afhankelijk van zijn kennis.

De onwetendheid van de mens komt voort van: slechte of geen educatie, gebrek aan opvoeding, demotivatie, echtscheiding bij opvoeding enz.

De nomenclatuur of politieke en economische heersende klasse van iedere samenleving wordt gemaakt op privaat elite scholen en universiteiten.

Voor hen blijft de rest liefst dom, zodat ze zich gemakkelijker laten manipuleren en uitbuiten, dit om een elite te dienen.

In een moderne open vrije samenleving moet men leren bewuste keuzes te maken.

De identiteit van elk individu wordt niet bepaalt door het individu zelf, maar door alles wat hij zelf niet is.

Het bewust niet maakbaar maken van de mens is de meest subtiele vorm van dictatuur, dit kan door elke heersende klasse gebruikt worden om de mens dom te houden, om zo zijn sociaal gedrag te controleren en manipuleren, om uiteindelijk de mens te kunnen uitbuiten, dit is valse vrijheid.

Het uitbuiten van mens door mens wordt op deze manier legaal, het zichzelf niet als een gelijke zien is fundamenteel fout.

De uitbuiter verknecht andermans vrijheid ten gunste van zijn eigen vrijheid.

Superioriteit altijd aan andere toekennen is een minderwaardigheidscomplex dat uitbuiting mogelijk maakt, dit door gebrek aan kennis en zelfzekerheid.

Het ondergaan van ongedwongen slavernij is geen product van de vrije wil, het is bij vele mensen een gedwongen noodzaak om te leven en te overleven, de valse vrijheid die daardoor ontstaat is pure dubbel moraal.

Zich laten uitbuiten is in de eerste plaats een gebrek aan kennis, zelfrespect en eergevoel.

De enige en enkele manier om onsterfelijk te kunnen zijn is door je kennis te delen en ze door te geven.

Onze kinderen zijn het bewijs dat we bestaan, want ook mijn DNA zit in hen, het is zoals een vingerafdruk, uniek en authentiek.

Onze kinderen kennis doorgeven, degelijk opvoeden en waarden doorgeven, dit vormt ondermeer de zin van ons bestaan.

De emancipatie, automatisering en maakbaarheid van de mens zal op termijn uitbuiting onmogelijk maken.

De werkelijke waarde van een mens kan worden gevonden in de mate waarin hij bevrijding van zijn eigenbelang heeft bereikt. (A.E)

Kinderen zijn meestal nooit schuldig:

Tieners, jeugd of kinderen zijn praktisch nooit schuldig aan iets.

Het zijn in de eerste plaats de ouders die verzuimen hun verantwoordelijkheid in de opvoeding op te nemen:

Ouders die beide volledige dagen werken, met als resultaat de zogenaamde sleutel onder de deurmat kinderen, “in de greep van het consumentisme”, welvaart gaat hier boven welzijn en de samenleving betaald het gelag.

Om het grotendeels nutteloze, verkwistende en ongecontroleerde consumentisme te bevorderen worden culturele identiteiten, natuurlijke rijkdommen, ecosystemen, sociale gemeenschappen en gezinnen platgewalst.

Kinderen die enkel schoolse opvoeding krijgen en geen ouderlijke opvoeding.

De school is tegenwoordig voor veel kinderen de enige plaats waar opvoeding gegeven wordt.

Het probleem van de afwezige ouder is nog groter, aangezien drie op vijf gescheiden is.

Kinderen van gescheiden ouders zijn statisch gezien armer, minder sociaal, emotioneel instabieler en ongelukkiger dan van gehuwde ouders.

Kinderen worden ook teveel overgelaten aan het televisietoestel.

De uitzendingen en media figuren voldoen niet direct aan het criterium 'degelijk'.

Wellicht is het nog nooit eerder gebeurd in onze geschiedenis dat door de media dergelijke negatieve informatie werd aanboden, geweld, seks, overbodige gemanipuleerde brainwash “reclame” enz.

Hoe kunnen deze kinderen, die geen morele en ethische waarden kennen een eigen oordeel vormen.

Deze kinderen zijn geen progressieve, ze zijn het product van een tekort of geen opvoeding.

Laat ons hopen, dat deze kinderen die ook ouders zullen worden, geen verloren generatie zijn.

Marktfundamentalisme veroorzaakt onbegrensde verkwisting en onbegrensde armoede, dus extreem rijk en extreem arm, dit is totale vrijheid en chaos!

Het ongecontroleerde consumentisme van vandaag staat niet ten dienste van de mens maar ten dienste van de economiemachine, het is een doel op zich.

Het is een bos waar vele mensen de bomen niet meer zien staan, daardoor worden noodzakelijkheden zoals educatie, kennis, wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie en tijd maken voor goede opvoeding van kinderen dikwijls verdrongen.



Hier enkele morele en ethische waarden:

Seksualiteit, in zijn schoonste vorm: de bekroning op de liefde en gaat altijd gepaard met liefde, in zijn slechtste vorm gaat deze niet gepaard met liefde en is het een dubbel moraal van: partnerbedrog, hoerenlopen, verkrachting, pedofilie, incest, instinkt enz, onder het animus/anima-principe verstaat men de aanwezigheid in elke mens van mannelijke en vrouwelijke elementen die normalerwijze in evenwicht dienen te zijn.

Monogamie is het motto, de prachtigste vorm van leven, monogamie is een product van de intelligentie en niet van het instinkt, in onze voorgeschiedenis waren zoals de meeste dieren de mensen ook polygaam, sociale evolutie en beschaving bracht ons tot monogamie, monogamie is de basis van iedere goedwerkende samenleving, de oude Grieken hebben monogamie als wet ingevoerd, honderden jaren van vendetta en andere conflicten werden zo vermeden. In Arabische en andere landen lijden nog vele mensen onder de poligame samenleving, monogamie echter is het enige middel tegen de dodelijke ziekte AIDS.

Economie: is een middel en mag geen doel op zich zijn, het is een werktuig voor onze samenleving met als functie de mensheid te dienen, economie moet het welzijn van ieder mens verbeteren en de toekomst verzekeren, de verdiensten van de economie moeten ten voordele van de totale bevolking staan, een 24 uur economie en een meer dan 30 jaar werken economie is niet menswaardig.

De vraag is dus, als de ouders het niet eens zijn, waar moeten hun kinderen dan een voorbeeld aan nemen.

Laat ons, als volwassenen het eerst eens worden, dit wat betreft de morele waarde van bijvoorbeeld:

seksualiteit, monogamie en economie en dan tijd nemen om onze kinderen in deze zin op te voeden.

Laten we de rol van de grootouders hierbij niet vergeten, zij beschikken meestal over een enorme bagage aan ervaring die met de nodige goedwil positief kan worden gebruikt en anders totaal verloren gaat.

Nu ook de senioren langer moeten werken zal ook de opvang door de grootouders wegvallen, daardoor wordt dat probleem nog groter.

Gevolg zal zeker een nieuw soort mens zijn, die niet geïnteresseerd is in werken en welvaart, maar alleen in snel en gemakkelijk succes, met alle middelen te behalen, de misdaden zullen nogmaals stijgen, we gaan gevaarlijke tijden tegemoet.

Je kan natuurlijk makkelijk zeggen het is de schuld van de ouders, maar die ouders waren zelf ook eerst kinderen van andere ouders die hen ook geen waarden en opvoeding hebben meegegeven, omdat ze misschien zelf ook.……….

En zo krijg je een vicieuze cirkel waar je ofwel héél sterk of slim voor moet zijn om er zelf uit te geraken of je hebt heel veel hulp en begeleiding nodig, de samenleving betaald het gelag, maar het is een investering op lange termijn.

Je zal als kind maar in een kansarm gezin geboren worden, je had geen keuze!
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”