Ik heb thuis een ouderwetse straalkachel gehad, met een gloeispiraal die je kunt zien gloeien. Er zitten 2 standen op, 1 voor de spiraal boven en de andere voor de spiraal onder. En ze staan beide aan. Ik zal een tekeningetje maken van hieronder. Dit moeten de beide gloeispiralen voorstellen.
}aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa{
}aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa{
Waarbij a aan is en u uit is.
Nu pak ik een schroevendraaier, met een geïsoleerd handvat en ik raak met het metalen gedeelte de bovenste spiraal aan in het midden en maak ook kontakt met het metalen omhulsel van de straalkachel. Wat gebeurt er nu, nu gaat bij de bovenste spiraal een helft uit en de andere helft gaat opeens veel feller gloeien, omdat de stroom de kortste weg neemt. Goed dat is mij duidelijk. Maar.. ook de onderste spiraal gaat aan de ene kant uit en aan de andere kant feller gloeien, zonder dat ik daar kontakt mee maak. Hoe kan dat nou?
Ik zal het hier schematisch weergeven waarbij ik het punt dat ik met de schroevendraaier aanraak "s" noem.
}uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa{
}aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu{
Zoals je ziet is bij de bovenste spiraal de linker helft uit en de rechter helft aan. En bij de onderste is dat precies andersom, daar is de linker aan en de rechter uit. Maar nogmaals hoe kan dat? Ik vind dit een raar fenomeen, is hier een verklaring voor?