Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Teun2
Artikelen: 0

[economie] gezocht: empirische papers over Tullock's R.

Onlangs heb in mijn studie economie een computer-experiment gedaan waarbij de ik en mijn mede-studenten lobby gedrag moesten simuleren. Hoe hoger het geldbedrag ingezet, hoe groter de kans om de pot te winnen. volgens de formule:

Pa= Xa^R / (Xa + Xb)^R

P = kans van a om te winnen

Xa = inzet door a

Xb = inzet door b

R = Tullock's R. Deze kan verschillende waardes zijn tussen 0 en oneindig

^=tot de macht

Nu hebben we van de docent de data-set van het experiment gekregen om te onderzoeken:

-Of de deelnemers de Nash-strategie volgen met R=2 ?

-Of de inzet verandert wanneer R van 1 naar 2 verandert. ?

De pot die gewonnen kan worden heeft een maximum bedrag en mogelijk kan Xa + Xb de waarde van de pot overstijgen.

Ik ben niet zozeer opzoek naar theoretische uitleg (dus geen uitleg over de Nash-strategie afleiden) maar hoe deze vragen empirisch kan onderzoeken. Er schijnt een regressievergelijking opgemaakt te kunnen worden om te onderzoeken of de inzet verandert als Tullock's R van 1 naar 2 verandert, maar we weten niet hoe.

Weet iemand artikelen waarin de efficient rent-seeking theory van Tullock (1980) empirisch wordt getest?
Jan van de Velde
Moderator

Re: [economie] gezocht: empirische papers over Tullock's R.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Teun2

Bedankt voor de reacties. Ja, ik had al eigenlijk me suf gegoogled, maar een enkel artikel had ik nog niet. Probleem is dat een concrete oplossing voor mijn onderzoeksvragen er niet in staan.

Ik ben erachter gekomen dat op meer WO-economie opleidingen hetzelfde experiment wordt gedaan. Als mensen meer informatie hebben ben ik je erg dankbaar.
Teun2

Voor wie hier ooit via google nog terecht mocht komen:

Een empirisch basisartikel (er zijn er maar weinig) over Tullock's R :

Potters, J.J.M., Vries, C.G. de, & Winden, F.A.A.M. van (1998). An experimental examination of rational rentseeking. European Journal of Political Economy, 14, 783-800.

Terug naar “Politicologie en Economie”