vokay
Artikelen: 0

[ Sterkte leer ] Klopt dit Cremona-diagram?

Heej,

Na flink wat puzzelen moet ik het helaas toch maar echt gaan vragen hier.

Dit is een opdracht voor school. Ik heb de het vakwerk met de krachten gekregen en ik moet hierbij dus het Cremona diagram maken.

Nu had ik op het forum wel de juiste link met de benodigde informatie gevonden.

Dus nu vroeg ik mij af of het een beetje klopt wat ik getekend heb.

En kan ik uit het diagram af lezen hoe groot de krachten in de vakwerkstaven zijn?

Afbeelding
oktagon

Re: [ Sterkte leer ] Klopt dit Cremona-diagram?

Ik heb het idee dat je aan het goochelen bent geweest en daarom hier een broertje van het spant:

Afbeelding

Succes;beginnen met aan de rechterkant je belastingen en oplegracties in 1 lijn te zetten,dan verder met de krachtendriehoek bij A en langzaam het hele spant zo afwerken;steeds met door jou gevonden krachten verder gaan bij de volgende knoop.Let er wel op dat bij elke knoop je moet letten of een kracht druk of trek uitoefent!

Je zult het prentje 90 gr.moeten draaien!
vokay

Kijk, dat is wel een mooi voorbeeld..

Ik ga zo weer verder puzzelen, heb je heel toevallig die afbeelding ook op iets hogere kwaliteit?
oktagon

Hierbij een "halve"cremona van een zg.Polonceauspant;ik meen dat de jouwe zo is,of van een Engels spant dat er ook op lijkt maar een andere indeling heeft.

Afbeelding

Ik hoop dat deze duidelijker is;is idd.zo blijkt na bezichtiging!

Dit vb. werkt een aantal knopen per stuk uit en tekent die bij elkaar in een half diagram en zo kun je ook verder gaan met een totaal Cremonadiagram!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”