Je zou de zak met veren natuurlijk goed aan kunnen stampen. Als je op die manier de dichtheid van de zak een stukje verhoogt, zeg tot 100 kg/cm3, dan zal de zak met veren dus meer wegen dan het lood...
(Je zou je natuurlijk kunnen afvragen of het dan nog veren zijn.)
Het gewicht is gelijk, maar het een weegt meer dan het ander.Het gewicht van de veren en van het lood zijn dus even groot.
Ook al stamp je ze samen tot een enorme dichtheidFabrice Macours schreef:inderdaad, dat zijn dan geen veren meer héElmo schreef:
(Je zou je natuurlijk kunnen afvragen of het dan nog veren zijn.)
Of het dan nog veren zijn is geen vraag, dat zullen het niet meer zijn. Wat ik mij afvraag is of het bij samenpersing tot een dichtheid groter dan lood nog keratine zal blijven.Je zou de zak met veren natuurlijk goed aan kunnen stampen. Als je op die manier de dichtheid van de zak een stukje verhoogt, zeg tot 100 kg/cm3, dan zal de zak met veren dus meer wegen dan het lood...
Het een weegt zoveel. Het werkwoord wegen komt toch echt van het zelfstandig naamwoord gewicht (of andersom).Het gewicht is gelijk, maar het een weegt meer dan het ander.
Het gewicht is, dacht, ik niet gelijk aan m*gPhys schreef:gewicht is m*g. De voorwerpen ondervinden op dezelfde plaats uiteraarde dezelfde g, dus is het gewicht toch tevens ten alle tijde gelijk?
?
In de volksmond is gewicht wat de weegschaal aangeeft, en dan is er wél verschil.
Waarom zou een heliumballon op een weegschaal een negatieve massa aangeven?Alleen, op de weegschaal heeft de heliumballon een notabene negatief (volksmond)gewicht.
En daar komt heel de discussie op neer.
Weegschalen geven helemaal geen massa's aan, wel "gewichten". Die weegschalen bestaan uit veren (niet de veren van dit topic) of rekstrookjes. Behalve indrukken kun je die ook uitrekken. Mijn badkamerweegschaal kan ik aan de schaal optillen, en dan geeft hij ca -2 kg aan............. (volksmondgewicht in volksmondkilogrammen)Waarom zou een heliumballon op een weegschaal een negatieve massa aangeven?
Een weegschaal geeft toch überhaupt geen lagere massa's dan 0 aan?
Ze geven toch kilogrammen aan? Rekening houdend met de waarde van g die hier heerst, rekenen ze het gewicht (m*g) toch - aan de hand van een ingedrukte veer - om in massa?Jan van de Velde schreef:Weegschalen geven helemaal geen massa's aan, wel "gewichten". Die weegschalen bestaan uit veren (niet de veren van dit topic) of rekstrookjes. Behalve indrukken kun je die ook uitrekken. Mijn badkamerweegschaal kan ik aan de schaal optillen, en dan geeft hij ca -2 kg aan............. (volksmondgewicht in volksmondkilogrammen)
Dat geldt trouwens ook voor balansen.
Het gaat precies om dat onderstreepte deel. Dat is helemaal correct. Maar het zijn en blijven dus krachtmeters. Neem die badkamerweegschaal van je mee naar de maan (of zelfs maar naar de noordpool) en hij geeft nog steeds de correcte kracht aan, maar van die omrekeningsschaal klopt geen bal meer.Rekening houdend met de waarde van g die hier heerst, rekenen ze het gewicht (m*g) toch - aan de hand van een ingedrukte veer - om in massa?