Hallo,
Is diabetes Mellitus 2 het gevolg of een oorzaak van overgewicht?
Hier heb ik de volgende theorie over.
Bij DM2 is er sprake van het resistent zijn van de cellen voor insuline.
Hierdoor kunnen deze cellen minder glucose opnemen waardoor de bloedsuikerspiegel zal stijgen.
Maar wat gebeurt er met deze glucose in de bloedbaan?
Mijn gedachtengang is de volgende.
Als eerste zullen de glycogeendepots gevult worden (glyconese). Daarna zal glucose worden omgezet in vetmassa (lipogenese) om de bloedsuikerspiegel te laten dalen.
Nu kunnen deze twee systemen normaal nooit plaats vinden wanneer men in energie-balans is (waar we in deze theorie even van uit gaan).
Echter het lichaam kan de glucose moeilijk gebruiken door de resistentie voor insuline. Hierdoor zal de persoon minder energie krijgen, hij raakt vermoeid en zal zijn bewegingen efficienter uitvoeren.
Dit zorgt voor een verminderd energie-verbruik waardoor er energie over voor glycogenese en lipogenese.
Pas bij een bloedsuikerconcentratie van 10 mmol/l zullen de nieren glucose uitscheiden (glucosurie) als noodoplossing waardoor er energie verloren gaat.
Dit spreekt andere informatie weer tegen.
Die zeggen dat doordat glucose via de urine uit het lichaam verdwijnt, er minder energie beschikbaar is voor het lichaam waardoor de persoon vermagert.
Een reden hiervoor is dat glucose vocht aantrekt en daarmee het lichaam verlaat. Door veel te drinken wordt op deze manier glucose uitgeplast.
Glucose trekt inderdaad vocht aan en zorgt bij hyperglycaemie inderdaad voor een dorstgevoel.
Gezonde nieren hebben echter als taak om de glucose te filteren en weer terug de bloedbaan in te krijgen, waardoor er geen verlies van glucose ontstaat, hoeveel men ook drinkt.
Pas bij de gegeven concentratie van 10 mmol/l zal er glucose verloren gaan.
Ik ben van mening dat DM2 zowel een oorzaak als een gevolg is van overgewicht.
Hoe denken jullie hier over?
Wat is jullie mening en hebben jullie nog op- of aanmerkingen?
Is het waar dat iemand met DM2 vermagert?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Robjee.