BJ.
Artikelen: 0

Re: als de zon sterft?

de intresantste theorie is dat de zon gaat opzwellen maar ik ben nog op zoek naar meer informatie over dit onderwerp :)

BJ. :)
Assassinator

Echt een theorie is dat niet meer, we weten inmiddels dat de zon ooit gaat opzwellen tot een rode reus. Hoe groot die rode reus precies wordt weten we niet, maar ons planeetje is wel de sjaak :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Het deel over de botsing met de Andromedanevel is afgesplitst naar

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=52230
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Steinein

Als de zon een rode reus word hoeft hij niet persee de aarde opteslokken.

Maar hij zal wel zo dichtbij staan dat onze zeeén aan het koken zijn.

De fantasie dat wij zullen overleven omdat een ander sterrenstelsen in het onze voegt en dat de aarde rond om een andere ster gaat draaien is een leuk sprookje.

Het zal wel leuk zijn, maar je hebt altijd de maan en grote gasreuzen en de juiste type ster nodig om complex leven mogenlijk te maken en houden.

De maan houd de aarde 23,5 graden om zijn as draaiende.

Jupiter is een schild voor kometen.

De zon is niet te heet en niet te koud en heeft de juiste groote. Zou de zon kleiner zijn, dan zou de aarde dichterbij de aarde moeten staan en dat zou de rotatie van de aarde stilleggen.
Gloria

Als de tijd is aangebroken voor het einde van onze zon, dan zijn de planeten ook vernietigd. Tegen die tijd is het leven op de aarde allang verdwenen. Reizen naar andere planeten, kunnen we vergeten, omdat de afstanden te ver zijn en ons lichaam de lange reis nooit stand kan houden. Alle genetisch materiaal in ons verstoort. Wij kunnen ons niet eens voortplanten omdat het DNA verstoord zal zijn. Dus de overbrugging van jaren en jaren reizen in de ruimte naar een andere planeet, kunnen we echt vergeten...De mensheid houdt hier op met bestaan. Dat er op verre planeten intelligent leven zal voorkomen, ben ik van overtuigd. Ook zij zijn onderworpen aan de wetten die in ons zit en wel het geweten. Ook voor die mensachtigen bestaat een God, zoals Hij voor ons bestaat. Alleen de afstand is zó groot dat we elkaar nooit zullen ontmoeten, hoe graag wij en mogelijk ook zij het graag zouden willen. Ik ga nog verder: Het hele heelal zal eens ophouden met bestaan en blijft het grote NIETS over, dat oneindig en tijdloos is. Wie zegt dat er niet weer een nieuw heelal zal ontstaan in het grote NIETS? En wie zegt dat het heelal van nu niet het zóveelste heelal is? Een eeuwig komen en gaan van heelallen...Voor ons mensen een onbegrijpelijk iets daar wij alleen kunnen denken aan iets wat een begin en een einde heeft.....
Assassinator

O dat zeg jij, wie zegt dat we dan nog in lichamen huizen? Of dat we niet zo snel en ver kunnen reizen als in Star Trek? Je spreekt hier wel over miljoenen jaren he, zoniet een paar miljard. Je kan met geen mogelijkheid weten wat die toekomst voor ons gaat brengen. Over wat jij zegt over die god...dat is een ander topic in een ander forum, ga daar maar verder.

- Robert Heinlein -
Steinein

Als de tijd is aangebroken voor het einde van onze zon, dan zijn de planeten ook vernietigd. Tegen die tijd is het leven op de aarde allang verdwenen. Reizen naar andere planeten, kunnen we vergeten, omdat de afstanden te ver zijn en ons lichaam de lange reis nooit stand kan houden. Alle genetisch materiaal in ons verstoort. Wij kunnen ons niet eens voortplanten omdat het DNA verstoord zal zijn. Dus de overbrugging van jaren en jaren reizen in de ruimte naar een andere planeet, kunnen we echt vergeten...De mensheid houdt hier op met bestaan. Dat er op verre planeten intelligent leven zal voorkomen, ben ik van overtuigd. Ook zij zijn onderworpen aan de wetten die in ons zit en wel het geweten. Ook voor die mensachtigen bestaat een God, zoals Hij voor ons bestaat. Alleen de afstand is zó groot dat we elkaar nooit zullen ontmoeten, hoe graag wij en mogelijk ook zij het graag zouden willen. Ik ga nog verder: Het hele heelal zal eens ophouden met bestaan en blijft het grote NIETS over, dat oneindig en tijdloos is. Wie zegt dat er niet weer een nieuw heelal zal ontstaan in het grote NIETS? En wie zegt dat het heelal van nu niet het zóveelste heelal is? Een eeuwig komen en gaan van heelallen...Voor ons mensen een onbegrijpelijk iets daar wij alleen kunnen denken aan iets wat een begin  en een einde heeft.....

Als wij echt het heelal willen begrijpen, moeten wij ook kwantummechanika begrijpen. Maar zelfs Einstein begreep het niet. Dus we blijven nog honderde jaren filosiferen over deze dingen.
oktagon

En ons zonnestelsel baant zich een kromme door het melkwegstelsel met een snelheid van ca.220 km/sec ofwel ca.800.000 km/uur gericht van Sirius naar Hercules als ik goed ben ingelicht;die snelheid zou dus hoger zijn dan die tussen de Andromedanevel en ons Melkwegstelsel!
Gijs

Maar wat gebeurd er met bv. verder afgelegen planeten? Zitten die dan zonder zon? En zijn er voorbeelden van zonloze planeten?

Ik heb er geen verstand van maar toch wil ik reageren. Want volgens mij zijn lonloze planeten geen planeten maar astoiden omdat ze niks hebben om omheen te draaien. Maar verbeter me als ik fout ben
Gloria

Alien met grote oogjes en voelhorens, Je wilt het niet hebben over God, oke, maar dan ben jij dubbel bezeg met de gedachtegang van geen lichaam te hebben. Dan begeef je je op een glibberig vlak. Want idd als je dood gaat zal de geest van ons uit het lichaam gaan en dan zijn er geen afstanden en tijden meer voor je...Maar ach, is er ooit eentje terug gekomen om te vertellen dat het ook zo is? Wij hópen dat het zo is....wij weten niet waarom dit alles ontstond . En waarom alles zich steeds zal herhalen. Dat kunnen wij toch niet begrijpen. Er móet wel wat meer bestaan wat wij niet kunnen zien en begrijpen...

Wat die zonloze planeten betreft lijkt het mij idd te gaan om astroïden. Planeten draaien altijd om een zon heen al kan de afstand tot de zon nóg zo groot zijn.
Assassinator

Wat jij zegt zijn enorme speculaties die geen enkele reden hebben om aangenomen te worden. Wie zegt dat er uberhaupt een "waarom" moet zijn?? Er is geen wet die zegt dat dat moet. Er is geen regel die zegt dat er iets moet bestaan wat wij niet kunnen zien en begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat er niets is wat wij niet direct kunnen waarnemen en begrijpen, neem bijvoorbeeld donkere materie of zwarte gaten. Die kunnen we alleen indirect waarnemen (en donkere materie is ook nog flink in de theoretische fase). Planeten draaien inderdaad altijd om de zon, zo niet dan is het inderdaad geen planeet maar een astroïde. Ligt gewoon aan de definitie, je moet het beestje toch een naam geven :)

- Robert Heinlein -
Gloria

ALIEN, Je hebt gelijk in zake de zwarte gaten en de donkere materie. Men is nog steeds doende met ontdekkingen en men komt steeds nog heel vreemde dingen tegen, waarvan wij het bestaan niet kende. Zo zal er zeker weten nog meer "dingen"zijn die wij niet begrijpen en nooit zullen gaan begrijpen. Daarom weten wij ook niet waarom en waarvoor dit alles bestaat. Zelfs wat je zegt alleen al het woord WAAROM en WAARVOOR, weten wij niet of dit gebezigd kan worden. In feite weten we eigenlijk niets.....en zullen maar een héééél klein beetje te weten komen...

Ons blijft dus een beetje speculeren en van gedachte te wisselen hierover, om toch weer tot de conclusie te komen dat we nóg niets weten....Echter de mens heeft altijd een hoop dat je ergens of door iemand tóch nog íets gewaar kan worden.Dus schrijven we elkaar vlijtig verder hierover....Ik doe wel mee, want ook míjn persoon behoort tot de groep mensen die hopen iets nieuws te vernemen....
Ger

Misschien leuk in dit kader is de komende bijeenkomst, volgende week zaterdag (10 februari). Zojuist kreeg ik namelijk te horen dat de Sterrenwacht een lezing houdt over de levensloop van sterren:
Levensloop van sterren begint ver van de Aarde en vertelt u over het leven van sterren. Zo hebben sterren verschillende kleuren en komen ze vaak in groepen voor. U ziet hoe sterren ontstaan, 'volwassen' worden en op uiteenlopende wijzen om het leven komen. Ook komen de exotische Zwarte Gaten ter sprake.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Ruimtefysica”