![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Enigste probleem is met die verdomde harde schijf. Ben benieuwd hoeveel foutmeldingen ik zou krijgen.
Ik denk dat basic snel te klein is voor de meeste mensen maar daarna... Het is ook deels puur de licentie voorwaarden: Je mag alleen de duurste versies 'virtueel' draaien bijvoorbeeld.albert davinci schreef:Ik heb goede verhalen gehoord over dat Ubuntu.
Ik heb nog wat vraagjes.
- wat zijn die 'extra functies' bij de betere versie van Windows Vista? Zijn ze handig voor de modale computergebruiker?
Apple komt in het voorjaar uit met haar nieuwste OS waar vrij weinig over bekend is... Vista lijkt min of meer op het huidige OS Tiger uit 2005; variatie op een thema zou ik haast zeggen.- Hoe verhoudt de nieuwe versie van het Apple-besturingssysteem zich tot Windows Vista (uiteraard de beste versies van beiden)? De nieuwe Windows krijgt bijvoorbeeld een veel gebruiksvriendelijkere interface met doorzichtige windows en een 3D-opstelling van deze windows.
Heel erg afhankelijk van je eisen... Merk op dat je Windows kunt draaien op de Mac... Windows is nog niet helemaal compatible met de Apple hardware maar het komt steeds dichter in de buurt. De keuze is dus eigenlijk tussen MacOSX en Windows of alleen Windows, waarbij de eerste keuze natuurlijk wel een beetje duurder is omdat je twee OSen moet kopen.- wat is de betere computer voor de modale computergebruiker voor wie e-mail, Internet, kantoorsoftware, games, muziek en video de belangrijkste toepasiingen zijn? Dell en co of toch maar een Apple? Hierbij gaat het om de prijs-kwaliteitverhouding en moet ook rekening worden gehouden met de mogelijkheid om te upgraden.
Geen idee. Ik ben beslist geen gamer.De meeste spellen kan je tegenwoordig op een Apple spelen voor zo ver ik het begrepen heb. Zijn er grote titels die toch niet op een Apple draaien?
Die harddisk moet je natuurlijk meteen vervangen. Opslagruimte kost geen drol meer tegenwoordig, en het risico om ook maar één bestand kwijt te raken met mogelijk uren of dagen werk erin lijkt me daar al niet tegenop wegen.Enigste probleem is met die verdomde harde schijf. Ben benieuwd hoeveel foutmeldingen ik zou krijgen.
In mijn ervaring is een PC nog altijd een stuk goedkoper dan een Mac, als je twee systemen vergelijkt met dezelfde mogelijkheden. Een PC biedt meer "performance per euro", en is daarbij veel beter te upgraden.- wat is de betere computer voor de modale computergebruiker voor wie e-mail, Internet, kantoorsoftware, games, muziek en video de belangrijkste toepasiingen zijn? Dell en co of toch maar een Apple? Hierbij gaat het om de prijs-kwaliteitverhouding en moet ook rekening worden gehouden met de mogelijkheid om te upgraden.
Klopt, wat mij betreft biedt Windows XP geen voordelen t.o.v. Windows 2000, behalve wat eye candy. Maar als je tegenwoordig een PC koopt met Windows erbij, is dat altijd XP.Voor de meeste mensen is windows2000 goed genoeg,
Tja. Ik koop voornamelijk volledige systemen en vervang dan het hele systeem zodra ik iets nieuws nodig ben. Alleen als iets kapot gaat vervang ik een deel van het systeem: meestal alleen een hdd of netwerkkaart. Het verbaast me dat je zegt dat de Mac duurder zou zijn. Applicaties voor windows zijn namelijk behoorlijk prijzig (of reken je dat niet mee?), iig de applicaties die ik nodig zou zijn... en unix software draait er niet op... wat mij brengt bij het volgende punt:In mijn ervaring is een PC nog altijd een stuk goedkoper dan een Mac, als je twee systemen vergelijkt met dezelfde mogelijkheden. Een PC biedt meer "performance per euro", en is daarbij veel beter te upgraden.albert davinci schreef:- wat is de betere computer voor de modale computergebruiker voor wie e-mail, Internet, kantoorsoftware, games, muziek en video de belangrijkste toepasiingen zijn? Dell en co of toch maar een Apple? Hierbij gaat het om de prijs-kwaliteitverhouding en moet ook rekening worden gehouden met de mogelijkheid om te upgraden.
Voor mij is het grootste gebrek van Windows dat het geen unix is. Ik heb bijna 20 jaar unix ervaring, GiB's aan scripts, hulp-programmas, etc.Er is niets essentieels wat Mac OS X wel kan en Windows XP niet, of omgekeerd. En zowel op Windows als op Mac computers kun je beide systemen draaien, dus daar hoef je het ook niet meer om te laten.
Precies, dat is een stuk duurder dan alleen even wat geheugen of een grotere harddisk erbij, of een nieuw videokaart, zodat je weer 2 jaar vooruit kan.Tja. Ik koop voornamelijk volledige systemen en vervang dan het hele systeem zodra ik iets nieuws nodig ben.
Dat rekende ik niet mee nee, maar ook als ik het wel meereken: zowel Windows PC's als Macs komen meestal standaard al met een softwarepakket dat voor de meeste gangbare taken (surfen, emailen, tekstverwerken, spreadsheet, chatten, foto's bekijken, enz) al voldoet. Heb je toch aparte software nodig, dan is er volgens mij voor ieder stuk software dat je voor de Mac kunt kopen, een equivalent voor Windows dat niet significant duurder is. En omgekeerd is het aanbod aan shareware, die vaak goedkoper is dan commerciële software, voor Windows wel vele malen groter (als in, bijna oneindig). Komt waarschijnlijk doordat Mac pas de laatste jaren ook door de massa gebruikt wordt. En nog steeds is de Windows markt een stuk groter, al is de meeste software tegenwoordig voor beide platforms beschikbaar.Het verbaast me dat je zegt dat de Mac duurder zou zijn. Applicaties voor windows zijn namelijk behoorlijk prijzig (of reken je dat niet mee?), iig de applicaties die ik nodig zou zijn.
Ok, maar dan is het een kwestie van smaak/gewenning, dat ligt niet aan dat het ene OS sommige dingen wel kan en het andere OS niet.Voor mij is het grootste gebrek van Windows dat het geen unix is. Ik heb bijna 20 jaar unix ervaring, GiB's aan scripts, hulp-programmas, etc.Er is niets essentieels wat Mac OS X wel kan en Windows XP niet, of omgekeerd. En zowel op Windows als op Mac computers kun je beide systemen draaien, dus daar hoef je het ook niet meer om te laten.
De laatste 12 jaar niet meer toch? Wat is er sinds de komst van Windows 95 nou echt significant veranderd. De GUI werkt nog steeds hetzelfde, qua look & feel is er alleen wat eye candy in XP en Vista toegevoegd. OS X was wat dat betreft een stuk "schokkender" t.o.v. de voorgaande Mac OS'en, wat overigens wel een goeie stap was. Intern is er bij Windows natuurlijk heel veel veranderd (95 was bagger, maar 2000, XP en Vista die op de NT kernel zijn gebaseerd zijn zeer stabiel en compleet) maar daar merk je als gebruiker weinig van, behalve dat het beter werkt.Dit is voor anderen waarschijnlijk een factor om bij Windows te blijven? Hoewel deze factor amper zo groot kan zijn aangezien 20 jaar geleden er nog geen windows bestond en windows vrij regelmatig (zoals nu) significant veranderd wordt.