Elke schreef:Er zijn veel vervelende fouten die eigenlijk uitgebannen dienen te worden.
- hun/hen-gebruik
Komt zo goed als niet voor in Vlaanderen, ik weet daar nog maar een paar jaar van. Wat is precies het probleem, dat "hun" en "hen" als onderwerp in de derde persoon meervoud gebruikt wordt?
- dan/als bij vergrotende trap
Inderdaad, bestaat hier ook, dat is vervelend.
- fouten in werkwoordspelling
Vooral die laatste vind ik heel vervelend. Zelfs in mijn handleiding van coachgroep stond zo'n werkwoordspellingfout! Je komt ze ook wel eens tegen in ondertiteling op tv.
Ik heb die regels van de werkwoordspelling nooit zo lastig gevonden. Ik vind het belangrijk dat hier op de basisschool al op gehamerd wordt, want je kan het beter meteen goed leren.
Ik ben een en al voor de eenmaking van de Nederlandse taal. De Taalunie tussen Suriname, Nederland en Vlaanderen is uitstekend.
Als je kijkt naar die spellingsregels dan merk je dat die eigenlijk nog vrij logisch in elkaar zitten, er is goed over nagedacht. (Vergelijk maar eens met Frans of Engels)
Maar dt-fouten beginnen uit te breiden. Vooral op Nederlandse sites begin ik zaken te lezen als "dat is echt kudt", "ik ben geslaagtd" (een td-fout !), "ik mogt" en "nooid meer".
[rr]