De tussen-n- en splitsingsregels zijn inderdaad nodeloos moeilijk geworden door de voortdurende verandering.
Inderdaad. Waarom toch
Liever niet... Het is misschien een non-argument, maar dat soort wijzigingen tast het woordbeeld compleet aan... Het Nederlands is een van de weinige talen waarin je twee schrijfwijzen hebt voor eenzelfde klank: ei/ij. Af en toe gaan er stemmen op om ook dit te veranderen... Maar ik zie me nog geen ijtje eten. Of een lein trekken
Je zult het me niet kwalijk nemen dat ik dat een non-argument vind.
Het feit dat het Nederlands één van de weinig talen is die dit vreemde verschijnsel heeft geeft al te denken over het nut hiervan. Dit soort niet-functionele eigenheid koester ik niet.
Je vindt lein en ijtje vreemd ogen (ik ook) maar dat is enkel omdat je het niet gewend bent. Dat wennen komt vanzelf wel. Het maakt de spelling een stuk éénvoudiger. Nu moet ik zeggen dat ik zelf geen moeite heb met die ei/ij, ou/au. Wel heb ik soms moeite met de c/k (ik houd de Engelse spelling aan) en de tussenletter-n. De reden is duidelijk.
Ik heb eigenlijk ook geen moeite met d/t maar soms sluipt er een foutje in doordat ik nogal snel typ.
Het manco van al die spellingwijzigingen is nu juist dat ze spelling makkelijk(er) willen maken. Echter, hoe meer je verandert, hoe moeilijker het wordt voor de mensen die een andere spelwijze gewend zijn. Bovendien gaan kinderen die met "eew" en "iew" opgroeien zich scheelkijken op de 'ouderwetse' "eeuw" en "ieuw".
Inderdaad.
Als iedereen hierdoor wijzigingen meemaakt wordt het voor iedereen moeilijker.
@Evilbru
Ik vind het echt belachelijk dat ik in het lager spelling moest leren en dat de meester zei : "Volgend jaar is dat wel niet meer juist, dus jullie leren dit maar voor even. "
En terecht.
Zou het niet makkelijker
en efficiënter zijn als je ze dan gewoon meteen de spellingsregels aanleert die een jaar later gaan gelden [rr]
Wat maakt het uit als ze het dan één jaartje 'fout' zouden spellen?