Moderator: Rhiannon
Voor 2030 moet een hoeveelheid nieuw olieproductievermogen worden gerealiseerd gelijk aan het totale productievermogen van nu. Dat betekent dat er zo'n 6 nieuwe Saudie Arabie's gevonden en ontwikkeld moeten worden. In 25 jaar. Economen zien natuurlijk geen probleem vanwege de magische hand van het kapitalisme en de vrije markt. Geologen en petroleumwinningexperts (en nu ook klimaatdeskundigen) schreeuwen echter moord en brand!Enigermate op de hoogte van de economische factoren heb ik weinig twijfel: nee, het zal niet noodzakelijk zijn om de olietoevoer door oorlog zeker te stellen, noch zal een gebrek aan olie en andere energiebronnen de industrialisatie ernstig belemmeren.
De genoemde economische groei kan ook heel goed gewoon door feitelijke geldontwaarding worden verklaard. De inflatie wordt berekend op een dubieuse manier. Zo kan men elk getal vinden dat men wil (tussen 2% en 6% afhankelijk van de methode). Tegelijkertijd moesten bedrijven en pensioenfondsen wereldwijd verplicht meer obligaties en staatsleningen kopen wat de lange rente artificieel heeft gedrukt. Lange rente is momenteel aan't het stijgen. 5% wordt dit jaar gehaald volgens Robeco.Maar alvast het gegeven dat de prijsstijgingen van olie en andere grondstoffen van de laatste jaren nauwelijks de inflatie hebben doen stijgen of de economische groei hebben belemmerd alsmede de vaststelling dat de economische groei per capita in de wereld dit decenium hoger is dan ooit eerder gemeten: 3,2% per jaar.
De sterke daling zegt niets dan dat de oliemarkt op springen staat. Zo snel als de prijs daalde, zo snel kan hij stijgen. De volatiliteit is het gevolg van de onzekerheid in de oliemarkt en dus geen reden om gerust te zijn.Ook zie ik dat de olieprijzen weer sterk zijn gedaald door een kleine dip in de vraag en de investeringen in alternatieve energiebronnen sterk gestegen door de eerdere prijsstijgingen (o.a. door de westerse oliebedrijven als Shell, Exxon en BP (uit mijn hoofd 500miljoen-1 miljard per jaar per oliegigant) ) Enkele simpele maatregelen kunnen deze investeringen verder laten stijgen.
Die landen zullen onder de voet worden gelopen om hun olie. Daarom willen ze (kern)wapens. In olieproducerende landen begrijpt men heel goed hoe de vork aan de steel zit. Kijk naar Iraq! Illegaal binnengevallen door de VS en UK, de leider na een schijnproces vermoord. De bevolking in een halveburgeroorlog. Maar de olievelden? Die lopen als een trein natuurlijk...Zorgen zijn er natuurlijk en altijd. De grotere financiële armslag van olie-exporteurs geeft ze (Iran, Rusland, Venezuela) capsones die op termijn, zo is mijn overtuiging, deze landen zelf sterker zullen benadelen dan de westerse democratiën. We zien nu bijv. al een grote brain-drain vanuit Iran.
http://www.iea.org/journalists/infocus.aspthere is little doubt that the level of oil supply required in the next ten years will grow: According to World Energy Outlook, between now and 2015, the demand for Middle East and North African oil is projected to increase by 17.9%, with a range of uncertainty due to policy of less than 1.8 mb/d. This equals the current level of spare capacity that is needed to calm markets concerned about the thin capacity cushion. In short, continued oil demand growth is very likely barring any economic recession -- over the next decade and it will be increasingly addressed to Middle East and North African producers.
Although there is more doubt over projections to 2030, the investment decisions that will deliver supply at that time need not be taken until 2015 at the earliest by which time the level of uncertainty will have decreased significantly. In the next ten years, there is relatively little doubt about the level of supply required and therefore producers can invest with confidence.
Nationale exporterende oliemaatschappijen als petrobras, pedevesa en saudi aramco hebben geen reden om de olieproductie te vergroten zolang de prijzen hoog zijn. Sterker nog: het is juist in hun belang om de productie te *beperken* om te zorgen dat hun olievelden niet overbelast raken (een te hoge productie verminderd de levensduur van een olieveld en verminderd de ultiem winbare hoeveelheid olie/gas)Adpruys schreef:[...] Tevens hebben de westerse oliemaatschappijen nu de zeggenschap over een relatief klein olieaanbod waardoor de markt in mindere mate het aanbod bepaald.
[...]
"Inflatie" is een grootheid die men alleen indirect kan meten. De keuze van de samenstelling van inflatie-indexen is bejaard en misleidend. Zo zien we van de prijsverdubbeling van grondstoffen in de afgelopen 5 jaar niets terug. De berekende inflatie blijft ook laag vanwege kostprijsverlagingen als gevolg van het exporteren van arbeid naar lage lonen landen en door efficientieverbeteringen. Dit zijn geen onuitputtelijke bronnen voor kostprijsdalingen.Je opmerkingen over inflatie suggereren een complot waarvan mij de doelstelling onduidelijk is. Op de financiële markten zitten bijzonder veel analisten alle cijfers uit te pluizen. Het belangrijkste voor instellingen als de Fed is geloofwaardigheid in het verwezenlijken van hun doelstellingen, waarvan lage inflatie de belangrijkste is. Hier was Greenspan bijzonder goed in.
http://www.worldoil.com/MAGAZINE/MAGAZINE_...H_YEAR=Feb-2006Global drilling is at a 20-year high
The international upstream sector is contending with activity driven by high prices;
Saudi Arabia. The kingdom has been aggressive about bringing in more drilling rigs, and Saudi Aramco recently approved a master plan that calls for a 61% increase in development drilling, as the country tries to add at least another million barrels of daily capacity. To accomplish this, Aramco officials have been very competitive in procuring land rigs on the open market, offering top dollar to lure foreign-owned rigs into the kingdom.
Sorry foutje. 4-5 miljoen b/d zal juister zijn. (vgl"According to World Energy Outlook, between now and 2015, the demand for Middle East and North African oil is projected to increase by 17.9%,")Toch acht ik een productiestijging van 8-9miljoen b/d, die wellicht nodig zal zijn in de komende 10 jaar wil de prijs onder de $100 blijven, mogelijk.
Dat komt wel, ik heb nog meer pijlen op mijn boog.Aan de stemmen te zien ben je behoorlijk overtuigend. Mij heb je nog niet overtuigd.
Erg transparant ja, maar over de jaren ook erg vaak aangepast om toch steeds maar weer naar de zwarte getallen toe te rekenen. Alsof de duvel er mee speelt vind ik het volgende artikel in mijn postvakje.Wat betreft inflatie: in de VS is de berekening erg transparant waardoor er juist een beter inzicht in de waardevemindering van geld is voor verschillende categorieën mensen en producten . 2006 jaarcijfers: http://www.bls.gov/cpi/cpid06av.pdf http://www.bls.gov/cpi/
Deze auteur neemt me de woorden uit de mond. Wat vind je ervan?The truth of the matter is that the world is in the midst of an energy crisis, but neither the NYMEX nor the IPE seem to have noticed.
Instead, the market is worried, worried, worried about an American recession. We have news for the market. The recession arrived seven years ago and is gathering strength. GDP in real terms is contracting if one deflates it using an inflation index calculated the way it used to be calculated instead of the hedonic, chain-weighted nonsense that the government churns out to ensure that GDP stays positive. If Uncle Sam was still calculating the rate of inflation the way he did in 1970 when US oil production peaked, it would be over 10% per annum instead of the fictional 2.6% that the government claims today.