Hallo,
Voor mijn opleiding (hts werktuigbouwkunde) heb ik een opdracht gekregen. Een deel van die opdracht is een manier te bedenken om in de lengterichting doorgesneden en diepgevroren aardbeitjes allemaal op hun platte kant te krijgen.
Mechanisch lijkt me dit erg lastig. Daarom had ik het volgende experiment uitgevoerd:
Ik had de diepgevroren aardbeitjes in een bak water laten vallen, om te kijken of ze door hun vorm wellicht met een bepaalde kant naar boven zouden drijven. Dit had geen resultaat.
Toen ik echter de dichtheid van het water wat ging verlagen door het te mengen met olie had ik wel resultaat. De aardbeitjes kwamen allemaal boven drijven met de gesneden kant naar onder.
Nu is het probleem, olie en water is niet goed te vermengen, en olie op de aardbeien wil natuurlijk ook niemand.
Ik ben dus op zoek naar een manier om
- of de dichtheid van water te beinvloeden, zodat die ongeveer gelijk kan worden aan mijn water/olie mengsel. (+/-0.95kg/ltr)
- of een andere stof met ongeveer zo'n dichtheid die ik hiervoor kan gebruiken. Die stof moet natuurlijk geen nadelige gevolgen hebben voor de aardbeien.
Wie kan mij vertellen of dit mogelijk is?
mvg Pieter