De reden is simpel: het staat in de Bijbel. En er zijn nog steeds Christenen die de Bijbel als boek zien dat strikt nageleefd dient te worden. En dat er 2000 jaar gepasseerd is doet er in dat opzicht niets toe...De christelijke school De Driestar in Gouda schorst jongens met lang haar. In een brief van Paulus schrijft de apostel de mannelijke leden van de christelijke gemeenschappen in Griekenland voor om hun haar kort te houden, dit om niet op te vallen en daardoor dus hun positie niet te verslechteren. Dit was ca. 2000 jaar geleden. Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
wat denk je zelf?Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
Dat is geen argument: lang haar past prima in een "goed voorkomen" zolang je het netjes wast en wat al niet. De vraag is waarom lang haar bij een jongen niet zou passen in een proper voorkomen.scholen mogen goed voorkomen vd leerlingen eisen mbt kleding en lichaamsversieringen allerhande.
Dat is geen argument: lang haar past prima in een "goed voorkomen" zolang je het netjes wast en wat al niet. De vraag is waarom lang haar bij een jongen niet zou passen in een proper voorkomen.1207 schreef:scholen mogen goed voorkomen vd leerlingen eisen mbt kleding en lichaamsversieringen allerhande.
Ik kan het me overigens niet voorstellen dat scholen iets mogen zeggen over lichaamsversiering: stel ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil een piercing in mijn navel. Mijn ouders geven toestemming en dan kan de school me toch zeker niet weigeren?
Dat laatste is zeker waar, maar de jaren op de middelbare school zijn ook de jaren waarin je je als persoon vormt. En daar hoort experimenteren met mode en uiterlijk ook bij. Die vrijheid moet je kinderen geven, zeker op school waar ze direct in contact staan met leeftijdgenoten. Zolang ze maar opletten in de klas zie ik geen problemen. Ik heb 't immers zelf ook gedaan en ik ben goed terecht gekomen..Men komt niet op school om te provoceren of een bepaalde levensstijl uit te dragen, maar om iets te leren.
De christelijke school De Driestar in Gouda schorst jongens met lang haar. In een brief van Paulus schrijft de apostel de mannelijke leden van de christelijke gemeenschappen in Griekenland voor om hun haar kort te houden, dit om niet op te vallen en daardoor dus hun positie niet te verslechteren. Dit was ca. 2000 jaar geleden. Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
Sinds wanneer is het vormen van je persoonlijkheid zo afhankelijk van uiterlijkheden? Dan krijg ik juist het idee dat die christelijke school juist door de emancipatie zo zemelt over uiterlijkheden.Dat laatste is zeker waar, maar de jaren op de middelbare school zijn ook de jaren waarin je je als persoon vormt. En daar hoort experimenteren met mode en uiterlijk ook bij.
'Moeten' klinkt als een christelijk gebod. Zelf willen lijkt me belangrijker.Die vrijheid moet je kinderen geven
Elke peer-group heeft andere uiterlijke kenmerken. Ben je een kakker, ben je een goth, ben je punk, ben je ordi, allemaal uiterlijkheden die bij een specifieke peer-group horen. En als je persoonlijkheid zich ontwikkelt, hoor uiterlijk hier dus onherroepelijk bij.Sinds wanneer is het vormen van je persoonlijkheid zo afhankelijk van uiterlijkheden? Dan krijg ik juist het idee dat die christelijke school juist door de emancipatie zo zemelt over uiterlijkheden.
het algemeen verbod is vooral om de vage zone uit te sluiten (hoe lang?)Dat is geen argument: lang haar past prima in een "goed voorkomen" zolang je het netjes wast en wat al niet. De vraag is waarom lang haar bij een jongen niet zou passen in een proper voorkomen.
nog nooit iets van de oeverloze hoofddoekdiscussie meegekregen? nog nooit gehoord dat veel katholieke scholen uniformen opleggen?Ik kan het me overigens niet voorstellen dat scholen iets mogen zeggen over lichaamsversiering
waarom zou de school dat niet kunnen? ze weigeren je niet omwille van iets waar je niets aan kunt doen (afkomst, huidskleur, geslacht ...) en lijtk er van discriminatie geen sprake te zijn. schrijf je je in op een school dan impliceert dit dat je je aan de regels houdt. is piercing verboden dan zal die navelpiercing waarschijnlijk uitmoeten op de moment dat er bvb zwemlessen zijn.stel ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil een piercing in mijn navel. Mijn ouders geven toestemming en dan kan de school me toch zeker niet weigeren?