Wat ik bedoel is een functie is gedefineerd voor alle elementen uit zijn domein maar bovendien geld toch dat als (s,t)element van f en (s,t')element van f dan zal t en t' gelijk zijn of nog als ik twee elementen neem uit het domein dan volgt uit het feit dat die functie gedefineerd is in het domein plus bovendien uit netgenoemde eigenschap dat die functie in dat zeker domein toch bijectief moet zijn?Nee, voor elk element uit je domein is de functie gedefinieerd - dat betekent nog niet bijectiviteit.
Neem f(x)=x^2 waarbij we van R naar R werken dit is duidelijk geen functie omdt -1 en 1 dezelfde beeldwaarde hebben. dus beperken we R tot R+ dus de positieve reele getalen en beschouwen de functie tussen R+ en R.
En nu zie ik door dit voorbeeld dat we idd niet automatisch kunnen spreken over bijectieviteit pakweg -1 in de doelverzamling word niet bereikt bijgevolg volgt idd niet bijectiviteit.
Of dus Per defenitie een functie is een ding tussen twee ruimtes zondanig dat als ik twee koppels neem bijbehorend aan die functie waarbij ik onderstel dat de bronwaarden gelijk zijn dan volgt dat de beeldwaarde onmogelijk gelijk zijn.
Of nog indien ik een element neem uit de bronverzameling dan volgt een element bijkomend uniek binne de doelruimte maar dit impliceert (door voorbeeld duidelijk geworden) idd niet dat een functie bijectief is.
Denk het te hebben? Groeten.