Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Wat veroorzaakt klontering van donkere materie?

Wat ik tot nu toe heb begrepen van donkere materie is dat het in het jonge heelal in zekere mate verdichtingen heeft gevormd die vervolgens 'normale' materie aantrokken, van waaruit dan weer superclusters/clusters/sterrenstelsels/sterren zijn ontstaan.

Mijn vraag is nu: hoe zou donkere materie ooit samen hebben kunnen klonteren, als het geen energie kwijt kan raken door EM-straling of door wrijving met 'normale' materie? Is alle energie gedissipeerd door zwaartekrachtsgolven? Zonder mechanisme voor energieverlies lijkt mij samenklontering namelijk niet mogelijk.
Math-E-Mad-X

Re: Wat veroorzaakt klontering van donkere materie?

:)

Gewoon... door zwaartekracht. De deeltjes trekken elkaar aan waardoor ze potentiele energie verliezen. Deze energie kan worden omgezet in kinetische energie bijv. doordat ze in hoge snelheid om elkaar heen gaan draaien, of ze botsen tegen gewone materiedeeltjes aan.

Verder is totaal niet bekend waar donkere materie uit bestaat. Het is dus ook onbekend waarom ze geen straling uitzenden. Misschien kunnen ze dat wel maar hebben ze inmiddels al hun straling uitgestraald. Verder zouden ze eventueel via kernkrachten of gravitatiegolven energie kunnen verliezen.

Maar ik denk dat hier niet echt een zinnig antwoord op te geven is omdat er gewoon vrijwel niets bekend is over donkere materie.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Beautiful Nightmare

Ik ben er ook niet van op de hoogte, maar wat ik begrepen heb is dat het niet om echte materie gaat zoals we die kennen. Dat donkere materie geen straling afgeeft is een reden voor die conclusie, begreep ik. Donkere materie hoeft dus mogelijk geen energie af te geven om samen te klonteren.

Het lijkt me ook dat zelfs het samenklonteren niet is wat het lijkt. Gewone materie klontert zo sterk samen dat uiteindelijk fusie op kan treden, en donkere materie lijkt dat niet te doen. Er is kennelijk een grens aan de mate waarin het klontert en omdat het wel verantwoordelijk zou zijn voor het merendeel van de gravitatie van een stelsel, en je daarom zou verwachten dat het dominanter is dan gewone materie, en dus eerder tot sterren zou omvormen, lijkt het me logisch dat geheel andere processen ten grondslag liggen aan de vorming van donkere materie.

Ik las ook net de post van Math-E-Mad-X; dat zijn interessante opties die je daar noemt.
hoe zou donkere materie ooit samen hebben kunnen klonteren, als het geen energie kwijt kan raken door EM-straling of door wrijving met 'normale' materie?
Misschien kunnen ze dat wel maar hebben ze inmiddels al hun straling uitgestraald. Verder zouden ze eventueel via kernkrachten of gravitatiegolven energie kunnen verliezen.
Kun je daar misschien meer over zeggen? Ook al ben ik zeker eens met het feit dat eigenlijk nog niets zinnigs over donkere materie gezegd kan worden, toch ben ik benieuwd naar enkele mogelijke verklaringen voor om wat voor materie het kan gaan.
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!
Brinx
Lorentziaan

Gewoon... door zwaartekracht. De deeltjes trekken elkaar aan waardoor ze potentiele energie verliezen.
Tuurlijk, zwaartekracht zorgt ervoor dat deeltjes naar elkaar toe kunnen vallen. Maar zolang er geen mechanisme is dat de kinetische energie (die daarbij vanuit de potentiele energie omgezet werd) af kan nemen van die deeltjes vliegen ze daarna weer vrolijk langs elkaar heen en bereiken ze ook weer hun originele afstand van elkaar. Objecten komen niet spontaan van een ongebonden in een onderling gebonden toestand terecht wanneer er niet eerst energie is verloren via een of ander mechanisme.

Ik geloof dat men denkt dat donkere materie geen EM-interactie aangaat omdat daarvan gewoon geen spoor te bekennen is uit waarnemingen, en dat daarbij de aanname wordt gedaan dat uitzending van EM-straling door donkere materie ook zou moeten inhouden dat donkere materie EM-straling kan absorberen. En dat is volgens mij niet gebleken uit telescoopwaarnemingen - precies wat donkere materie zo raar maakt.

Maar je hebt inderdaad een punt wanneer je zegt dat er nog steeds erg weinig bekend is over de aard van deze donkere materie. Waar we via een discussie als deze op komen zou dan ook niet veel meer dan speculatie zijn.
Sietse

Waarom neemt men eigenlijk aan dat donkere materie bestaat? Of wat zijn de bewijzen ervoor?
aaargh

Ja, die bestaan.

kijk hier bij Observational evidence

Overigens, ik denk dat donkere materie gewoonweg wrijving heeft met gewone materie. Maar dat het zo ijl is dat we het niet merken. Maar natuurlijk wweet ik er niet van.
Wien Ee

Tuurlijk, zwaartekracht zorgt ervoor dat deeltjes naar elkaar toe kunnen vallen. Maar zolang er geen mechanisme is dat de kinetische energie (die daarbij vanuit de potentiele energie omgezet werd) af kan nemen van die deeltjes vliegen ze daarna weer vrolijk langs elkaar heen en bereiken ze ook weer hun originele afstand van elkaar. Objecten komen niet spontaan van een ongebonden in een onderling gebonden toestand terecht wanneer er niet eerst energie is verloren via een of ander mechanisme.
Als twee deeltjes elkaar naderen, vliegen ze naar elkaar toe, en even later weer net zo snel van elkaar af. Maar wat als drie deeltjes elkaar naderen, kan het dan gebeuren dat uiteindelijk twee deeltjes om elkaar heen gaan draaien en dat er één wordt weggeschoten?
Math-E-Mad-X

Beautiful Nightmare schreef:
Math-E-Mad-X schreef:
Misschien kunnen ze dat wel maar hebben ze inmiddels al hun straling uitgestraald. Verder zouden ze eventueel via kernkrachten of gravitatiegolven energie kunnen verliezen.

Kun je daar misschien meer over zeggen? Ook al ben ik zeker eens met het feit dat eigenlijk nog niets zinnigs over donkere materie gezegd kan worden, toch ben ik benieuwd naar enkele mogelijke verklaringen voor om wat voor materie het kan gaan.
Nee, ik weet helaas vrijwel niets over dit onderwerp. De opties die ik net noemde zijn pure zelfbedachte speculaties.
Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X schreef:Gewoon... door zwaartekracht. De deeltjes trekken elkaar aan waardoor ze potentiele energie verliezen.

Ik geloof dat men denkt dat donkere materie geen EM-interactie aangaat omdat daarvan gewoon geen spoor te bekennen is uit waarnemingen, en dat daarbij de aanname wordt gedaan dat uitzending van EM-straling door donkere materie ook zou moeten inhouden dat donkere materie EM-straling kan absorberen. En dat is volgens mij niet gebleken uit telescoopwaarnemingen - precies wat donkere materie zo raar maakt.
Ik moet zeggen dat ik me nu ook steeds meer over dit onderwerp ga verwonderen naarmate ik er meer over nadenk.

Als deze deeltjes idd helemaal geen EM-interactie aangaan hebben ze erg weinig mogelijkheden om hun energie kwijt te raken. Wrijving bijvoorbeeld zou dan ook niet mogelijk zijn.

Het lijkt mij dat ze wel EM-interactie aangaan maar dat dit gewoon zo zwak is dat we dat niet waarnemen. Maar goed, ik weet zoals ik al zei niets van dit onderwerp en er is al zo weinig over bekend. :)
aaargh

Toevallig in een boek gelezen hierjuist: ze warmen gewoon op en geven die warmte als straling af. Met telescopen die andere golflengtes van het EM-spectrum kunnen zien zien we soms grote 'vlekken' aan de hemel waar er niets behoort te zijn.
Math-E-Mad-X

Toevallig in een boek gelezen hierjuist: ze warmen gewoon op en geven die warmte als straling af. Met telescopen die andere golflengtes van het EM-spectrum kunnen zien zien we soms grote 'vlekken' aan de hemel waar er niets behoort te zijn.
:)

Weet je wel zeker dat dit boek over donkere materie ging?

Dit lijkt me juist een schoolvoorbeeld van materie die niet donker is.

In principe weten we alleen maar dat donkere bestaat omdat ze zwaartekracht uitoefent op andere objecten. Het mysterieuze is nou juist dat we die materie niet op bovengenoemde manier kunnen waarnemen.
aaargh

Ik citeer:
Bewijs voor donkere materie. In dit compositiebeeld vult een gaswolk, opgespoort via röntgengolflengten (hier in magenta afgebeeld), de ruimte tussen de sterrenstelsels in cluster NGC2300

Ernaast zie je ene stukje van de sterrenhemel met een paarse vlek tussen. Donkere materie is niet volstrekt donker, maar gewoonweg niet zo goed waarneembaar als heldere gaswolken.
Math-E-Mad-X

Interessant! Vrij nieuw stukje zeker? Waar komt dit vandaan? Heb je misschien een link ofzo?

Ik vraag me alleen af in hoeverre ze kunnen bewijzen dat alle donkere materie van deze vorm is. Het is natuurlijk leuk dat ze materie gevonden hebben die eerst niet zichtbaar leek, maar zou dit ook alle ontbrekende materie kunnen verklaren?
Math-E-Mad-X

Oh sorry, ik zie dat je dit in een boek gelezen hebt. Nouja dan kijk ik zelf wel of ik er iets over kan vinden.
aaargh

Kijk eens hier en zoek naar NGC2300

Dit hier gaat ook over die bepaalde foto.

Terug naar “Ruimtefysica”