Ik ben er ook niet van op de hoogte, maar wat ik begrepen heb is dat het niet om echte materie gaat zoals we die kennen. Dat donkere materie geen straling afgeeft is een reden voor die conclusie, begreep ik. Donkere materie hoeft dus mogelijk geen energie af te geven om samen te klonteren.
Het lijkt me ook dat zelfs het samenklonteren niet is wat het lijkt. Gewone materie klontert zo sterk samen dat uiteindelijk fusie op kan treden, en donkere materie lijkt dat niet te doen. Er is kennelijk een grens aan de mate waarin het klontert en omdat het wel verantwoordelijk zou zijn voor het merendeel van de gravitatie van een stelsel, en je daarom zou verwachten dat het dominanter is dan gewone materie, en dus eerder tot sterren zou omvormen, lijkt het me logisch dat geheel andere processen ten grondslag liggen aan de vorming van donkere materie.
Ik las ook net de post van Math-E-Mad-X; dat zijn interessante opties die je daar noemt.
hoe zou donkere materie ooit samen hebben kunnen klonteren, als het geen energie kwijt kan raken door EM-straling of door wrijving met 'normale' materie?
Misschien kunnen ze dat wel maar hebben ze inmiddels al hun straling uitgestraald. Verder zouden ze eventueel via kernkrachten of gravitatiegolven energie kunnen verliezen.
Kun je daar misschien meer over zeggen? Ook al ben ik zeker eens met het feit dat eigenlijk nog niets zinnigs over donkere materie gezegd kan worden, toch ben ik benieuwd naar enkele mogelijke verklaringen voor om wat voor materie het kan gaan.