Hier staat wat uitleg over ADSL.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL
Dat eerste figuurtje toont mooi wat ADSL precies doet. Je hebt een bepaalde frequentieband 300Hz tot 3400Hz waarover de telefoongesprekken gaan (rode gebied), dat zijn analoge signalen, geen QAM signalen maar rechtstreeks de geluidsgolven. Alle andere (groen en blauw) zijn digitaal of beter gezegd dit zijn analoge signalen die digitale data voorstellen.
Je hebt een groen gebied upstream, dat is eenvoudig uitgedrukt de data die ik van mijn computer naar het internet stuur.
En het blauwe gebied de downstream, de data die ik van het internet haal.
Deze 3 dingen gaan dus allemaal over een en dezelfde kabel (nu met digitale TV komt hier nog is video bij maar hier ken ik de details niet van)
Dus ik gebruik vele QAMgolven bij al die verschillende frequenties. Deze zitten samen op dezelfde kabel, dus je telt gewoon de golfvormen op. Mijn data die ik bv verstuur (upstream) zit niet specifiek in 1 bepaalde QAM golf, maar wordt verdeeld over alle verschillende QAM golven.
In de praktijk heb je gewoon een chip die digitale data (de 0'en en 1'en) omzet in zo een ADSL signaal. Deze zit in je modem (modem = MOdulator DEModulator) en aan ontvangstzijde een chip die het omgekeerde doet
Nog een opmerking: in de praktijk is deze modulatie de eerste stap in de communicatie van computer A naar computer B. Ik ga met mijn ADSL kabel (die dus van mij alleen is) naar ergens een server waar bv alle ADSL kabels samen komen van een bepaalde wijk en alle data van verschillende mensen op 1 kabel terecht komt. Deze kabel heeft dan een veel grotere bandbreedte en die gebruikt misschien ook een andere modulatietechniek. Het zal ook zo geen prutskabel zijn zoals de telefoonkabel die ADSL gebruikt.
Onthoud ook dat deze modulatie specifiek is aan ADSL, ga je bijvoorbeeld kijken wat telenet(internet over kabel in Belgie) doet dan gebruiken die helemaal andere technieken.
In Amerika bestaat er bv ook al optische verbindingen die tot de mensen thuis komt (Fibre to the home), die gebruiken dan ook weer gans andere technieken.
Maar van deze laatste 2 ken ik de details niet echt.