I have a dream: Een populatie die zich ontwikkeld heeft om voorbij rassen, volkeren, groepen te kijken. Die niet langer bang is voor het onbekende maar moedig elke nieuwe uitdaging aangrijpt en het tot wederzijds nut ontwikkeld. Een populatie die individualiteit en diversiteit juist aanmoedigt en in de waarde van de unieke bijdrage van elk individu gelooft. Een populatie waarbij elke individu is voorbereid op de verantwoordelijkheid van leiderschap maar waar ook iedereen bereid is om instructies op te volgen. Een populatie waarbij iedereen bereid is om zijn leven te geven voor dat van een andere, zelfs al zou niemand het ooit te weten komen.
Ik wil je graag aanmoedigen eens politeia (de nederlandse titel is: 'De ideale staat') van Plato te lezen. Ik ben er vrij zeker van dat je het erg leuk zal vinden en dat je er ook het een en ander van zal leren.
Een samenleving die individualiteit en diversiteit aanmoedigt is juist een democratische rechtstaat
Dat is niet waar. Een democratie eeft het tegenovergestelde effect. Gezien het erop gericht is dat de wetten voordelen voor het volk op moeten leveren is het zo dat men wetten maakt voor "groepen" binnen de samenleving. We zien dat men bijvoorbeeld een wet maakt voor alle gezinnen met kinderen (kinderbijslag bijvoorbeeld). Dit heeft als gevolg dat er groepsvorming optreedt: 'Ik ben een jonge vrijgezel en kom daarom in aanmerking voor dit soort flats'. We delen onszelf in in groepen. Ook de marketing werkt hiermee trouwens (Dit is ook de reden dat capitalisme en democratie zo makkelijk hand in hand gaan.).
Het hele punt is eigenlijk dat het individu in dit wereldbeeld geen plaats meer kent. Want wanneer je de dingen werkelijk bekijkt is het niet meer zo dat je zomaar in een groep valt. Oppervlakkig inschatten van dingen is een gevolg hiervan en het kiezen voor oppervalkkige uitingen van jezelf om maar binnen die groep te passen ook. Een gevolg van democratie is dus het scheppen van een gebrek aan interesse in het individu. En nu zien we dat naast dat capitalisme ook de psychotherapie hand in hand gaat met de democratie, want wie niet kijkt naar het diepere 'zelf' ontkent zichzelf en ontwikkelt allerlei problemen.
~~~~~~~~
Nu we toch op ons gemakje eens wat dingen met betrekking tot staatsvormen aan het bekijken zijn en allerlei iedee"en aan het opperen zijn is het misschien een goed idee om eens te bekijken wat de functie van staatsvormen nu eigenlijk s en wat de achtergronden zijn.
IN theorie is het zo dat men ooit, lang geleden, samen is gaan werken. Men heeft een manier gevonden om dit te doen omdat iedereen hierbij gebaat was. Men noemt dit
The social contract theorie. Er zijn hier natuurlijk een heleboel gedachten over, maar men kan deze gedachten min of meer opdelen in twee stromingen.
De eerste stroming is gebaseert op de gedachte aan
The state of Nautre. De barbaarsheid van de mens stond hierin centraal en de slachtoffers hiervan zijn zichzelf min of meer gaan verdedigen tegen elkaar. In het werk
Leviathan van
David Hume wordt hier diep ingegaan.
De tweede stroming is gebaseert op de gedachte aan een niet neder gedefeni"eerde
Original Position. Men doet hierin geen uitspraken over waarom men tot de conclusie is om samen te gaan werken, maar concludeert dat men in ieder geval redelijk genoeg om dit te gaan doen (dit is een belangrijk verschil want bij the state of origin staat juist barbaarsheid centraal in het karakter van de mens). De werken
A theory of Justice en Justice as Fairness (helaas kan ik hier niet naar linken, maar het is een absolute aanrader voor een ieder die gelooft in het goede van de mens) van
John Rawls wordt eschreven waarom men samen zou willen werken op basis van redelijkheid.
We zien dus dat het onderscheid min of meer is dat de een zichzelf baseert op angst om samen te gaan werken en de ander zichzelf min of meer baseert op hoop om samen te gaan werken. Het minpunt aan beide gedachten vind ik dat het beide gebaseert is op het eigen gewin (of de angst voor onzekerheid). Het gebeurt echter om andere redenen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill