Moderator: physicalattraction
Ik had nog een paar vraagjes over E=mc^2. Bij de formule vul je de snelheid van het licht in (300.000 km/s), en je geeft aan1 kg massa omzetten naar pure energie: E = 1 * (300000)2 = 9000000000 J = 9 GJ.
Die c slaat ook niet op de snelheid van het voorwerp, dat voorwerp hoeft geen snelheid te hebben. Je moet het zo zien dat massa energie in een bepaalde toestand is. Afhankelijk van de omstandigheden kun je die energie omzetten in andere vormen, de massa verdwijnt dan en je krijgt er bijv. warmte voor terug.K. Jansen schreef:Ik had nog een paar vraagjes over E=mc^2. Bij de formule vul je de snelheid van het licht in (300.000 km/s), en je geeft aan
dat het voorwerp een massa heeft van 1kg. Maar een voorwerp met een massa kan nooit de snelheid van het licht halen.
Nee dus, massa in rust representeert (of eigenlijk "is") op zichzelf al een bepaalde hoeveelheid energie. Maar jij denkt misschien aan kinetische energie, als een object in beweging is heeft het ook kinetische (bewegings-) energie, en die formule lijkt er op:Niet dat ik aan je natuurkundige kennis twijfel. Maar het was mij niet geheel duidelijk. Verder is het mij niet duidelijk dat als een voorwerp
in rust is dus snelheid = 0m/s dan komt er uit dat een voorwerp geen energie bevat. Is dit ook zo?
In het referentiestelsel van het voorwerp is de snelheid van het voorwerp nul en bezit het geen kinetische energie. Echter in het referentiestelsel dat beweegt tov van het voorwerp, bezit dit zelfde voorwerp wel een snelheid en dus kinetische energie.Ekinetisch = mv²/2 (hier is v dus de snelheid van het voorwerp).
Als het voorwerp stil staat (v=0) heeft het inderdaad geen kinetische energie, en die v kan ook nooit c worden.
niet dus je zegt c= m/s en in je berekening schrijf je doodleuk 300000 km/s opElmo schreef:(Door mij afgesplitst.)
E = energie (Joule)
m = massa (kilogram)
c = lichtsnelheid (m/s2)
Voorbeeld:
1 kg massa omzetten naar pure energie: E = 1 * (300000)2 = 9000000000 J = 9 GJ.
Edit: domme foutjes verbeterd!
Nee......De waarnemer in het 2de referentie stelsel is zich niet bewust van de snelheid van het voorwerp en ziet zijn eigen beweging voor de beweging van het voorwerp aan.....Waardoor hij de schijn heeft dat het voorwerp kinetische energie zou moeten hebben omdat hij denkt te meten dat het voorwerp een snelheid heeft ten opzichte van hem.....peterdevis schreef:aangezien E=mc² een relativistische formule is, hier nog een vraagje
In het referentiestelsel van het voorwerp is de snelheid van het voorwerp nul en bezit het geen kinetische energie. Echter in het referentiestelsel dat beweegt tov van het voorwerp, bezit dit zelfde voorwerp wel een snelheid en dus kinetische energie.Ekinetisch = mv²/2 (hier is v dus de snelheid van het voorwerp).
Als het voorwerp stil staat (v=0) heeft het inderdaad geen kinetische energie, en die v kan ook nooit c worden.
Bestaat die kinetische energie dan eigenlijk wel?