Verder heb ik nog gevraagd aan de mensen hoe de zonsverduistering was (astronomieliefhebbers, het duurde niet lang voordat ik er achter was dat ze die hadden meegemaakt). Man, wat vind ik het ***** dat ik die gemist had. Dat moet wat zijn geweest. In luttele minuten werd het pikdonker met sterrenhemel en daalde de temperatuur met 8 graden Celcius. Ach ja, hopelijk in de toekomst nog eens in één of ander ver land. Hopen dat ik iemand zo zot krijg om mee te gaan.
Ik heb hem destijds aan de bulgaarse kust gezien, nothing like it. Had geplanned geluk daar te zijn, en heel veel mazzel met het weer (kraakhelder en naar de plaats gegaan waar de totaliteit het langste was). Vooral het verschil tussen 99% en 100% verduistering is echt heel dramatisch, in 1x koud, donker, natuur van slag (vogels vliegen panisch rond etc).
Het vervelende aan zonsverduisteringen is dat het gebied waar je de totaliteit kunt zien maar een heel smalle strook is, en dat er niet altijd begaanbare plaatsen op liggen. Als je het wilt zien lijkt me die in 2009 geschikt, gaat pal over de kust bij shanghai - als je graag in die regio komt in ieder geval.
Of wellicht in 2010 op paaseiland (lijkt me heel bijzonder, ook qua locatie met die beelden etc) voor degene die zich het kunnen veroorloven en de lange reis ervoor over hebben.