Benm
Artikelen: 0

Re: maansverduistering 3-4 maart

Hier in utrecht ook goed te zien, in ieder geval tijdens gaten in de bewolking...

Lang geleden dat ik naar een maansverduistering heb gekeken, maar deze is wel erg fraai... al haalt natuurlijk niets het ooit nog bij de totale zonsverduistering van 99 :)
Victory through technology
Jan van de Velde
Moderator

En net nou 'ie op z'n roodst is trekt er een dunne laag bewolking over. Niks meer te zien...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Bart

Hier ook helder (op een enkel wolkje na).

Foto's zijn gemaakt met een Minolta 5D spiegelreflex camera en een 300mm telelens.

Helaas kreeg ik de laatste twee foto's niet scherp en zijn de eerste twee foto's overbelicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
albert davinci

Welke vergroting hebben deze foto's Bart :)

Ik heb de maansverduistering ook gezien door een sterrenkijker. Het was wel interessant maar toch niet zo spectaculair als ik gehoopt had. Ik vond de rode gloed interessant maar ik vond het vooral mooi om langzaam aan het licht terug te zien komen, dan had je wel nog de rode gloed maar ook een helder randje aan de buitenkant, bovendien kon je de kraters beter zien. Door zo'n sterrenkijker kon ik ook makkelijk de bolle vorm zien wat ik ook wel mooi vond.

Een andere sterrenkijker hadden ze op saturnus gericht, dat is machtig mooi om te zien. Je ziet perfect die ring volledig omheen de planeet lopen en die ring is zo mooi symmetrisch (logisch anders niet stabiel, heb ik me laten vertellen).

Verder heb ik nog gevraagd aan de mensen hoe de zonsverduistering was (astronomieliefhebbers, het duurde niet lang voordat ik er achter was dat ze die hadden meegemaakt). Man, wat vind ik het ***** dat ik die gemist had. Dat moet wat zijn geweest. In luttele minuten werd het pikdonker met sterrenhemel en daalde de temperatuur met 8 graden Celcius. Ach ja, hopelijk in de toekomst nog eens in één of ander ver land. Hopen dat ik iemand zo zot krijg om mee te gaan.
Nu.nl-feed

RIJSWIJK - De maansverduistering was zaterdagavond en -nacht lang niet overal goed te zien. In het westen en zuiden van het land kwamen sterrenkijkers tussen de wolkenflarden door aan hun trekken, in het noordoosten en en delen van het oosten was het astronomisch fenomeen voornamelijk aan het oog onttrokken door bewolking.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary
Rogier.V

Ik heb em tot 1 uur bekeken, was een mooi gezicht :)

Maar lag het aan mij, of bleef hij bovenaan toch een beetje wit? (Ik hoorde dat het kwam doordat de maan een beetje aan de rand van de kernschaduw ligt?)

Ook even saturnus bekeken, blijft mooi :)
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Assassinator

Wij hadden ook een tijdje bewolking, maar die was al snel verdwenen en ja het was een heel mooi verschijnsel om te zien. Vooral als je de schaal voorsteld waarop het zich afspeeld, en dan ook nog voorsteld dat die schaal miezerig is ten opzichte van de rest van het heelal :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Rogier.V

Bij ons in Almere was het erg mooi weer. Even wat bewolking, maar de maan was nog prima te zien, en de bewolking trok snel weg. Met het invallen van de totaliteit was het onbewolkt.

Maar het blijft fantastisch om te zien, vooral met de enorme telescopen die hier door de sterrenwacht waren klaargezet. Het had zo mars kunnen zijn, als mars wat dichter bij stond :)
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Marconius

Het was prachtig hier in Drachten (Friesland). Erg helder, fantastisch om een rode maan te zien :)
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell
oktagon

Ik bekeek de maansverduistering zonder en met een verrekijker;hij(het) was een poosje bezig en ruim driekwart was bedekt,de cirkel was zeer duidelijk,alsmede de sikkel;maar nu komt de vraag:

Op voorgenoemd moment zag ik de maan scherp afgetekend in een bepaalde zichtbare diameter X;na ca 2 uur zag ik de verduistering verdwijnen,maar was de zichtdiameter afgenomen tot een diameter van ,geschat 1/2 tot max.3/4 X,terwijl mijn zichthoek vanaf de aarde een verplaatsing onderging van ca.10-15 graden misschien.

Ik zag dus duidelijk een kleinere maan!

Hoe komt dat,wijziging dikte luchtlaag,afstand tot de maan (kan ik me niet voorstellen,dat die ineens 30-50 % groter wordt)
joeroe

ik heb het gister ook beken met mij verre kijker.

kwa dat ik een beetje goeie telescoop had, heeft iemand misschien nog een idee voor een beetje leuke tot maximal 150 euro ofzo?
natuurkunde-nerd

Wij hadden alleen maar bewolking :S
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)
Wouter_Masselink

Kraakheldere lucht... :)
"Meep meep meep." Beaker
Benm

Verder heb ik nog gevraagd aan de mensen hoe de zonsverduistering was (astronomieliefhebbers, het duurde niet lang voordat ik er achter was dat ze die hadden meegemaakt). Man, wat vind ik het ***** dat ik die gemist had. Dat moet wat zijn geweest. In luttele minuten werd het pikdonker met sterrenhemel en daalde de temperatuur met 8 graden Celcius. Ach ja, hopelijk in de toekomst nog eens in één of ander ver land. Hopen dat ik iemand zo zot krijg om mee te gaan.
Ik heb hem destijds aan de bulgaarse kust gezien, nothing like it. Had geplanned geluk daar te zijn, en heel veel mazzel met het weer (kraakhelder en naar de plaats gegaan waar de totaliteit het langste was). Vooral het verschil tussen 99% en 100% verduistering is echt heel dramatisch, in 1x koud, donker, natuur van slag (vogels vliegen panisch rond etc).

Het vervelende aan zonsverduisteringen is dat het gebied waar je de totaliteit kunt zien maar een heel smalle strook is, en dat er niet altijd begaanbare plaatsen op liggen. Als je het wilt zien lijkt me die in 2009 geschikt, gaat pal over de kust bij shanghai - als je graag in die regio komt in ieder geval.

Of wellicht in 2010 op paaseiland (lijkt me heel bijzonder, ook qua locatie met die beelden etc) voor degene die zich het kunnen veroorloven en de lange reis ervoor over hebben.
Brinx
Lorentziaan

Hier enkele foto's die ik gisteren gemaakt heb vanaf sterrenwacht Copernicus in Overveen (bij Haarlem). Ik heb een Orion ED80 met Nikon D50 gebruikt. Focus was net niet perfect. EXIF-info zit als het goed is bij de plaatjes in.

Waarschuwing: plaatjes zijn nogal groot. Ik heb ze toch maar full-size gepost, zodat alle detail zichtbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Sterrenkijken”