Nu.nl-feed
Artikelen: 0

Helft Nederlanders gunt roker geen nieuwe longen

RIJSWIJK - Bijna de helft van de Nederlanders (49 procent) vindt dat rokers minder recht hebben op een nieuwe long dan niet-rokers. Een meerderheid van 62 procent vindt dat 'brave burgers' die een donororgaan nodig hebben voorrang moeten krijgen boven misdadigers.

View the full article
PdeJongh

Re: Helft Nederlanders gunt roker geen nieuwe longen

Ik kan de mensen die eerder een long geven aan niet-rokers eigenlijk best goed begrijpen... Immers, rokers verpesten zelf hun long(en). Dit is bij niet-rokers niet zo. Deze krijgen problemen met hun long(en) door of meeroken (waar ze ook niet om gevraagd zullen hebben), of door een ziekte ofzo. Deze kunnen er niets aan doen dat ze een nieuwe long nodig hebben.

Wat ik zelf zou doen in deze situatie (als ik donor zou spelen), weet ik eigenlijk niet... Ligt aan de de complete situatie
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Rogier.V

Bij mij hebben ze niet minder recht, maar helemaal geen recht meer op een nieuwe long. Ze weten namelijk zelf waar ze mee bezig zijn, en wat de gevolgen zijn. Als je er dan niks aan doet ben je daar zelf verantwoordelijk voor, en mogen mijn longen naar een niet-roker gaan.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Morzon

dat is wel een beetje kort door de bocht. Wat als hij een vader is met een zoon/dochter van een jaar of 4 en je hem kan redden.

Het is maar een voorbeeld, maar ik ben tegen het zelf bepalen naar wie je orgaan gaat. Zo belemmer je niet alleen de dokters in hun werk, maar je bent ook zeker niet meer in staat om daar een beslissing over te maken omdat je het persoon in kwestie niet kent.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
PdeJongh

Morzon schreef:dat is wel een beetje kort door de bocht. Wat als hij een vader is met een zoon/dochter van een jaar of 4 en je hem kan redden.

Het is maar een voorbeeld, maar ik ben tegen het zelf bepalen naar wie je orgaan gaat. Zo belemmer je niet alleen de dokters in hun werk, maar je bent ook zeker niet meer in staat om daar een beslissing over te maken omdat je het persoon in kwestie niet kent.
Als je 'algemene' donor wordt (dus gewoon opgeven dat je wel donor wilt zijn), dan moet je, zodra je opgeroepen wordt, niet mogen zeggen dat je het alsnog niet wilt vanwege degene die jouw orgaan krijgt. Maar laatst bij Hart van Nederland was ook een man met een ziekte (weet de naam niet meer), maar hij had ondertussen al 4x een donornier gehad (dat had met z'n ziekte te maken). Deze kwamen steeds van naasten die van hem hielden. Dan zal je sneller een orgaan doneren, dan aan een volslagen onbekende, lijkt me...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
ortega

Kan ik best begrijpen!

Is een beetje hetzelfde verhaal als een nieuwe lever geven aan mensen met een alcoholverslaving... ik vind dat zulke mensen ook geen recht hebben op een nieuwe lever, tenzij ze echt afgekickd zijn...

(denk aan George Best, hij kreeg een nieuwe lever en zoop deze ook kapot... zoiets is gewoon schande : er zou iemand gered kunnen geweest zijn met die lever, maar ze hebben de lever aan George Best gegeven toen... vermoedelijk heeft zijn bekendheid erbij wel geholpen want hij had vrij snel een nieuwe lever)
PdeJongh

ortega schreef:Kan ik best begrijpen!

Is een beetje hetzelfde verhaal als een nieuwe lever geven aan mensen met een alcoholverslaving... ik vind dat zulke mensen ook geen recht hebben op een nieuwe lever, tenzij ze echt afgekickd zijn...

(denk aan George Best, hij kreeg een nieuwe lever en zoop deze ook kapot... zoiets is gewoon schande : er zou iemand gered kunnen geweest zijn met die lever, maar ze hebben de lever aan George Best gegeven toen... vermoedelijk heeft zijn bekendheid erbij wel geholpen want hij had vrij snel een nieuwe lever)
Ja, dat is ook zo iets. Dan krijg je een nieuwe lever/long (afhankelijk van het probleem), en dan ga je die evengoed kapot maken. Dat alles terwijl het iemand anders z'n leven had kunnen reden :) Niet normaal toch. Bij mensen die echt afgekicked zijn, vind ik het een ander verhaal. Maar wanneer is iemand écht afgekicked. Misschien kan hij z'n onderzoeker dat laten geloven zodat ie een nieuw orgaan krijgt, terwijl hij/zij in feite helemaal niet afgekicked is.
Assassinator

Het is zoiezo raar dat je weet hoe het komt hoe je lever verneukt hebt, een zeer zware en dankbare operatie ondergaan en dan alsnóg die nieuwe op dezelfde manier verneuken! Hoe kom je er in vrédesnaam om dat te doen????
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
PdeJongh

Het is zoiezo raar dat je weet hoe het komt hoe je lever verneukt hebt, een zeer zware en dankbare operatie ondergaan en dan alsnóg die nieuwe op dezelfde manier verneuken! Hoe kom je er in vrédesnaam om dat te doen????
Gewoon verslaafd zijn aan alcohol. Dan gaat het bijna automatisch. Wat wel zou kunnen is... mensen met een alcoholverslaving die een nieuwe lever krijgen (of rokers met een nieuwe long), verplicht laten afkicken. Mja, zal dat compleet lukken? Zonder meewerking van de 'patiënt' zelf meestal niet...
Assassinator

Geef ze dan de keuze, of een nieuwe lever en verplicht afkicken of geen nieuwe lever.

- Robert Heinlein -
PdeJongh

Geef ze dan de keuze, of een nieuwe lever en verplicht afkicken of geen nieuwe lever.
Dat is zeker een goed idee. Alleen ze kunnen nu wel de belofte maken dat ze na de transplantatie afkicken, maar wie zegt dat ze dit ook daadwerkelijk doen? Afkicken lukt alleen wanneer de patiënt dit ook zelf wil. Geen wil van de patiënt voorkomt een kans op afkicken. Wat zou je er dan aan willen doen als ze niet afkicken? De lever er weer uit halen? :)
Assassinator

Hmm, ja die wil om af te kicken. Wat te doen wat te doen... Dat soort mensen een lever weigeren is ook weer zo hard, want misschien willen ze écht afkicken.

- Robert Heinlein -
PdeJongh

Hmm, ja die wil om af te kicken. Wat te doen wat te doen... Dat soort mensen een lever weigeren is ook weer zo hard, want misschien willen ze écht afkicken.
Klopt, en dat is juist het probleem. Als je gaat zeggen van iedereen krijgt een lever op voorwaarde af te kicken krijg je mensen die niet afkicken waardoor een lever verspilt is. Als je zegt dat niemand er eentje krijgt (geen een roker dus), dan zijn er mensen die wél willen afkicken, maar er zo geen kans voor krijgen... Beetje een probleem dus... Als er tussen de tijd nu en de tijd van de laatst mogelijke transplantatie genoeg tijd zit, zou er evt al afgekicked kunnen worden. Dat soort mensen zouden al wel een donororgaan kunnen krijgen. Maar dan blijft alsnog de rest die daar te weinig tijd heeft, en waarbij voor het evt. afkicken al een lever nodig is...
Phys

Inderdaad. Stel degene is afgekickt, hij krijgt dan een nieuwe long/lever.

Hij kan dan altijd besluiten opnieuw te beginnen met roken/drinken, al is het een jaar of wat na de transplantatie.

Dus dat is niet haalbaar.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
eendavid

ik vind sowieso dat iedereen recht heeft op gezondheidszorg.

eigenlijk vind ik het nogal grof dat veel mensen menen dat ze iemands leven mogen afnemen omdat hij een leven leidt dat ongezond is. Dat ze zelf elke dag een liter cola drinken, graag eens naar mcdonald's gaan, te weinig lichaamsbeweging hebben,... vinden ze hierbij blijkbaar irrelevant. Dat het in de mode is om roken als de ergste roofbouw op je lichaam af te doen betekent niet dat jij een verstandige beslissing maakt door andermans leven te willen verkorten.

Overigens is de discussie hier al eens gevoerd.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”