Cerium
Artikelen: 0

[toegepaste mechanica] Kracht-vervorming bij voorgespannen verbindingen

Hallo,

Beschouw het volgende kracht-vervormingsdiagram voor een voorgespannen boutverbinding:

[De extensie bmp is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Op de verticale as staat de aangebrachte kracht terwijl je op de horizontale as de vervormingen terugvindt. De rode curve stelt de vervorming ifv de kracht voor bij de bout. en de paarse voor het werkstuk dat geklemd wordt.

Fv is de voorspankracht en nu blijkt dat die voorspankracht overeenkomt met een punt waarop dat de rode en de paarse curve elkaar snijden! Betekent dit dan dat de bout evenveel is uitgerokken dan dat het werkstuk is samengedrukt? Als dit zo is kan er toch nooit een spanning ontstaan. De vervormingen heffen elkaar toch zodanig op dat alle spanningen uitblijven, of zie ik dit verkeerd?

Bedankt
oktagon

Re: [toegepaste mechanica] Kracht-vervorming bij voorgespannen verbindingen

Dat is het doel van een voorspanning;heb je ook bij voorgespannen beton;daar wordt een voordruk in de ondervezels toegepast door spankabels en gaat de balk bol staan;holle zijde komt in geplaatste toestand aan de onderkant.Bij volbelasting treedt er een doorbuiging op waardoor de druk in de ondervezels verminderd en de oorspronkelijke doorbuiging verminderd tot de gewenste maat en dat wordt opgevangen door vermeerdering van de trekspanning in de spankabels.

Zo zit het als ik nu in mijn geheugen vis!
Cerium

Re: [toegepaste mechanica] Kracht-vervorming bij voorgespannen verbindingen

ah ok, bedankt!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”