Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Drijven in water/wet van Archimedes?

Ik ben benieuwd hoe een mens kan blijven drijven. Daarvoor schijn ik de de wet van Archimedes te moeten gebruiken.

Kent iemand deze wet, of heeft iemand nog meer info over het drijven in water in het algemeen? Alles is welkom.

thnx.
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Drijven in water/wet van Archimedes?

Je hebt daar niet de wet van Archimedes voor nodig. Een stel goed werkende hersens doet al wonderen.

Het is allemaal een verhaal van zwaartekracht. Als je in het water valt, trekt de zwaartekracht aan je om nog verder te zakken in het water. Maar het waterpijl moet ook stijgen, dat pijl stijgt met de hoeveelheid van je lichamelijk volume. Je duwt je volume van water omhoog.

er zijn dus twee krachten. De zwaartekracht die op je lichaam werkt. En de zwaartekracht die werkt op het water dat je hebt verhoogd. Als de kracht op je lichaam groter is dan de kracht op het verhoogde waterpijl zal je zakken. Anders stijg je. De zwaartekracht op het door je verplaatste water zorgt ervoor dat je naar boven stijgt.
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Re: Drijven in water/wet van Archimedes?

Wanneer je iets in het water legt verplaatst het een bepaalde hoeveelheid water. Wanneer je een object van 1 kubieke decimeter in het water legt (bijv. een pak melk) verplaatst het dus ook 1 kubieke decimeter (=1 liter). Tenminste, wanneer heel het pak onder water komt.

Iets blijft drijven wanneer het verplaatste volume groter is dan het gewicht van het object.

Een schip gaat dus precies zo diep dat het water dat het schip verplaatst evenveel weegt als de totale massa van het schip.

Als je meer wil weten zou ik zeggen: zoek in google naar "wet archimedes" met daarbij eventueel nog "uitleg" en/of "drijven" of zo...

O ja, deze kwam ik ook nog tegen:

http://www.haycap.nl/app-c/buoyant/buoyant.htm

Leuke applet die laat zien wat er gebeurt met een blok dat in een vloeistof valt (je kan dichtheid vloeistof en blok enzo zelf instellen)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Terug naar “Natuurkunde”