Een boud argument. Je zou net zo goed het tegenovergestelde kunnen beweren: mensen met zelfmoordgedachten laten begaan is economisch gezien misschien nog niet zo slecht? Hier is ethisch gezien iets grondig mis mee!
In principe niet, het hangt af van welk model je kiest.
Dit is in dit verband een interessante quoot. Jouw gedachte is utilitaristisch; het grootste goed voor het grootste aantal mensen. Zelf voel ik meer voor een moralistische insteek, het is een kwestie van smaak, het één is objectief gezien niet beter dan het ander.
De normatieve ethiek kent twee hoofdstromingen:
Teleologische ethiek (van het Griekse telos dat 'doel' betekent) stelt zich een hoger doel waar de verdere moraal toe ten dienste staat. Voorbeelden van zulke te bereiken doelen zijn 'het meeste menselijk geluk' of 'het grootste maatschappelijke nut'.
Deontologische ethiek (van het Griekse deon dat 'plicht' betekent) stelt dat gedrag 'goed' of 'slecht' is onafhankelijk van de menselijke wensen. Zo zeggen deontologen bijvoorbeeld dat men de plicht heeft om een gehate massamoordenaar een eerlijke rechtszaak te geven, al zou men hem het liefst publiekelijk lynchen.
Je moet er echter rekening mee houden dat het psychisch lijden kan opgeheven worden (wat in de gevallen van fysiek lijden, die euthanasie rechtvaardigen, niet zo is).
Ik twijfel aan de juistheid hiervan. Er is veel psychisch leiden wat maar niet kan worden verholpen; eenzaamheid, depressie, onzekerheid.
Er is veel fysiek lijden wat wel kan worden verholpen; verstopt oor, ontwrichting, goedaardige tumor.
Hiermee toon ik toch aan dat deze stelling niet klopt? Of begrijp ik jou verkeerd?
Ik ben het met je eens dat je bij deze groep mensen enorm terughoudend moet zijn mbt euthansie omdat het psychische lijden moeilijk objectiveerbaar is. Elke legt het naar mijn mening goed uit.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.