Mickeyx
Artikelen: 0

Re: Ethisch Dilemma (priv

1207 schreef:maar de beslissing ligt nog steeds bij de baas.

hij beslist of het mag en in welke mate rekening houdend met verschillende criteria.

doe je het zonder zijn medeweten en wordt je herhaaldelijk betrapt (internet, film, lezen) dan is ontslag logisch gevolg.
Een ontslag is ook kapitaal vernietiging.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de inwerktijd ongeveer 1 jaar was.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de relatie tussen werkgever en werknemer

complex is. Het bestaat uit ongelofelijk veel facetten.
1207

Een ontslag is ook kapitaal vernietiging.
hangt ervan af hoe je het bekijkt. heb je een werknemer die alleen ligt te zeuren om rechten en privileges en zijn plichten vergeet dan kun je niet veel doen met die werknemer. Dan heb je meer aan een echt productieve kracht en is kapitaalverlies beperkt.

hier denken sommige dat ze het elementaire recht hebben overdag een uurtje over te slaan omdat ze avond ervoor nog een uurtje iets moesten opzoeken of afmaken voor het werk. of denken sommige dat ze ten allen tijde eventjes de krant mogen lezen omdat ze van mening zijn dat ze meer werk verzetten als hun collegas.

zeuren om rechten maw

hoe de verhouding baas werknemer ligt doe niets af aan het feit dat sommige zaken onaanvaardbaar zijn.
Mickeyx

1207 schreef:hangt ervan af hoe je het bekijkt. heb je een werknemer die alleen ligt te zeuren om rechten en privileges en zijn plichten vergeet dan kun je niet veel doen met die werknemer. Dan heb je meer aan een echt productieve kracht en is kapitaalverlies beperkt.

hier denken sommige dat ze het elementaire recht hebben overdag een uurtje over te slaan omdat ze avond ervoor nog een uurtje iets moesten opzoeken of afmaken voor het werk. of denken sommige dat ze ten allen tijde eventjes de krant mogen lezen omdat ze van mening zijn dat ze meer werk verzetten als hun collegas.

zeuren om rechten maw

hoe de verhouding baas werknemer ligt doe niets af aan het feit dat sommige zaken onaanvaardbaar zijn.
Nee ik lees geen krant. Ik surf prive naar nu.nl

Ik heb niet gezegd dat ik harder werk of meer werk verzet dan mijn collega's.

Ik heb gezegd dat ik een afspraak heb met mijn baas over mijn taak en ik doe 1,5 keer

wat ervan mij verwacht wordt.

Ik vind niet dat ik hem meer hoef te geven dan die 1,5 keer en hij vind niet dat hij mij meer

salaris hoeft te geven
Als je het hebt over het stelen van miljoenen dan heb je gelijk

Maar in het geval van prive surfen/bellen/etc daar zal je baas wel degelijk kijken naar de totale relatie/verhouding.

Hij weegt af :

- wat is de waarde van de persoon voor de onderneming

- wat heeft ie gedaan
1207

Mickeyx schreef:Ik heb gezegd dat ik een afspraak heb met mijn baas over mijn taak en ik doe 1,5 keer

wat ervan mij verwacht wordt.
Het gaat er in dit topic om of je zonder medeweten van je baas dit soort zaken kunt doen.

Niet wat je afspraken met de baas zijn. Indien je baas toelaat dat jij elke dag, op kosten vh bedrijf, met de secretaresse naar disney land Parijs gaat is er niets aan de hand.

Maar mag dit zonder zijn medeweten?
Als je het hebt over het stelen van miljoenen dan heb je gelijk
zie je dat er zaken zijn die onaanvaardbaar zijn.

sommige zijn wettelijk geregeld en andere liggen in de aard van de baas.

er is op dit vlak geen enkel recht voor de werknemer buiten de contractuele verplichting van de baas (loon, vakantie,overurenregeling)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”