De dienstplicht was zo slecht nog niet in dat het een plaats gaf aan alle jongeren en hun opvoeding een beetje verdiepte. Regelmaat, opruimen, en van die dingen waar sommige jongelui te weinig van hebben werden bijgebracht.
Het zou voor veel mensen goed zijn!
Het cliché klopt volgens mij wel dat je een vent werd in het leger. In België kunnen/willen de meeste studenten niet koken, de moeders geven voor 3 of 4 dagen opwarmeten mee. De moeders doen hun was, meer dan de helft van de studenten kan niet meer een bergje opfietsen (naar de les in mijn geval), sommigen van hun zijn behoorlijk oppervlakkig en materialistisch ingesteld. Feesten tot laat in de nacht en tijdens de blok dan 12 uur per dag moeten leren om nog te kunnen slagen.
Een jaartje dienstplicht voordat je aan je studie begint lijkt ook mij zo slecht nog niet.
Het bouwt ook mentale veerkracht; doorgaan wanneer je moe bent en het niet bij de kleinste tegenslag opgeven.
Het dilemma voor mij is dat ik pacifistisch ben en daarom ook tegen het leger ben.
Ik dacht dus dat de maatschappelijke stage zo iets zou kunnen doen, een leger van opruimers, ouderen-helpers, je zou ze zelfs uit kunnen sturen naar Ghana, (of wat dan ook) om alturistisch werk te laten doen, water-pompen installeren enzo. Zo kunnen de eierkopjes eindelijk een keer hun handen gebruiken en krijgen ze in hun jonge jaren veel praktisch werkervaring.
Op zich ben ik er voorstander van maar wel enkel onder de voorwaarde dat de jongeren niet als slaven worden gebruikt om het vuile werk te doen wat niemand wil doen.
Zolang het principe vooropstaat dat de jongeren er van leren vind ik het prima.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.