@ JanMeut
Inderdaad moet er een definitie zijn van kwakzalfverij echter deze stelling werd neergezet door The Don in mijn vorige topic en vandaar dat ik er met dezelfde tekst een nieuwe topic over geopend heb aangezien deze niet paste in de vorige.
Wat je zelf aanhaalt dat wetenschappers uit verschillende landen al verschillend kijken naar dezelfde onderwerpen maakt het voor de doorsnee burger heel moeilijk te doorgronden welke wetenschapper uit welk land nu gelijk zou hebben.
Binnen de huidige geneeskunde zie je al de verschillen in opvattingen over de werking van medicatie en de behandeling van patienten. Vandaar mijn voorbeeld in het begin over de Cholesterol en het voorschrijven van Statines. Wetenschappers die elkaar tegenspreken. Artsen die elkaar tegenspreken over de bijwerkingen en gevaren. En patienten die in verwarring zijn gebracht door wat er in de media verschijnt. En wie heeft er gelijk ?? Toch kan zowel het voorschrijven als het niet voorschrijven een gevaar zijn voor de patient.
Als je op die wijze hypothetisch door blijft praten zou bovenstaande stelling ook op de geneeskunde zelf van toepassing zijn. Namelijk de bewezen werking van een bepaald medicijn is onderuit gehaald door de wetenschap en voorschrijven van die medicatie zou dan dus kwakzalverij zijn.
Zo zijn er natuurlijk best verschillende missers te noemen van medicatie die is voorgeschreven, die is gebracht alszijnde DE oplossing van een ziektebeeld maar waarvan later is gebleken dat bijwerkingen veel ernstiger waren dat het probleem zelf.
Omgekeerde is ook het geval. Nieuwe vindingen die allereerst als onzin werden afgedaan tot de mogelijkheid er was de vondst te onderbouwen met medische wetenschap. Geneeskunde is een groeiend proces van nieuwe uitvindingen die bewezen moeten worden, in mijn ogen dan. Maar dat moeten er die bewijzen ook onafhankelijk gezocht en onderzocht worden. En dan bedoel ik ook onafhankelijk en niet gedomineerd door de bijdrage van een farmaceutische industrie.
Helaas zijn daar de financiele middelen daar niet voor in vele gevallen.
Wetenschappelijke kennis is absoluut NOOIT absoluut.
Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens.
The Don
Als een bepaalde techniek niet bewezen kan worden door de uitvoerende partij of door onafhankelijke onderzoeken dan valt de techniek onder de noemer kwakzalverij.
Op het moment dat een bepaalde techniek niet bewezen kan worden dan kan dat net zo goed liggen aan het feit dat de wetenschap nog niet zo ver is om daar de bewijzen van te vinden.
Het niet aangetoond zijn van een hypothese (in behandeling, medicatie of therapie) leidt tot de volgende conclusie: NIET wetenschappelijk aangetoond. Maar dat wil dus niet per definitie zeggen.... Niet werkzaam en kwakzalverij.
Het lijkt mij dat er dan ook niet geleerd is uit het verleden en er nu nog steeds door gevestigde orde met oogkleppen wordt gekeken. Maar dit is een persoonlijke mening.
The Don
Natuurlijk beperk je jezelf als je alles met een extreem wetenschappelijke visie gaat bekijken maar als het gaat om methodes die potentieel gevaarlijk zijn (Chinese kruiden, infecties door acupunctuur, etc) of methodes zonder enige wetenschappelijke theorie (homeopathie, voetzoolreflexbehandeling, iriscopie) moeten ze gewoon met duidelijke woorden bestreden worden. Hier gaat de bescherming van de patient boven de eventuele placebowerking.
Wat is potenieel gevaarlijk als die zelfde gevaren er binnen de huidige geneeskunde met het voorschrijven van medicatie ook is? Daarmee niet zeggende dat medicatie slecht is, maar zoals ik al eerder aangaf zijn er ook daarbinnen ontwikkelingen en grote fouten. (Softanon, Viox is wat ik even zo snel kan bedenken maar zo zijn er vast meer te noemen)
Dr. Robert O. Becker, een vooraanstaand pionier in elektromagnetische velden in het lichaam, heeft in zijn boek The Body Electric beschreven hoe na talloze proeven vastgesteld is dat de weerstandsverschillen in de huid bij alle proefpersonen op dezelfde plaatsen te vinden zijn en dat die punten weer exact corresponderen met de 900 acupunctuurpunten.
Dat bewijst absoluut niet de werkzaamheid van acupunctuur, maar wel dat er meer te onderzoeken valt daaromtrent.
Over homeopathie zijn de reacties hierboven al eenduidig, onzin zonder enige wetenschappelijke theorie. Toch hebben ze hier:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...p;dopt=Abstract
het onderzoek van Benveniste overgedaan en komen ze tot de conclusie: "In 3 different types of experiment, it has been shown that high dilutions of histamine may indeed exert an effect on basophil activity" en de laatste zin "We are however unable to explain our findings and are reporting them to encourage others to investigate this phenomenon."
En ik geloof dat het onderzoek van Benveniste gezien en vergruist werd als het begin en het einde van het bewijs voor homeopathie. Maar dit onderzoek valt misschien meer onder de noemer biologie.
Over iriscopie staat hier op het forum ook ergens een stuk waarin een zweeds wetenschappelijk onderzoek is mee genomen die verbindingen legt met de iris en de frontale hersendelen. Nu zeg ik het misschien verkeerd.... ze zouden in de iris karaktereigenschappen kunnen zien.
Naar mijn mening kan je met vele van deze dingen niet zeggen.... het is allemaal lariekoek, maar meer de wetenschap is nog niet zo ver dat het allemaal is onderzocht.
Ik heb gewoon geen verstand van wetenschappelijk onderzoek. Maar op het moment dat er wordt gezegd.... kom maar met bewijzen dat het werkt.... kan je het toch ook omdraaien en zeggen, kom maar met bewijzen dat het NIET werkt of denk ik hier nu zo blond?
Nogmaals, het gaat mij niet om een pleidooi te houden voor alternatieve geneeswijze. Ik wil geen oordeel vellen over het wel of niet. Ik ben van mening dat je niet alles maar gelijk op de grote hoop van kwakzalverij kan gooien.
Zeker niet als er niets zo wisselvallig is als wetenschap. Dat de ene een stelling neer zet die de ander met dezelfde vaart onderuit haalt.
Op het moment dat er wordt gezegd dat het is om de patient te beschermen...... dan kan ik daar in mee gaan, maar dan vraag ik me weer af wie de patient beschermt tegen dubieuse medicatievoorschriften.
Geen idee of dit nu constructieve argumenten zijn. Ik hoop dat ik iets duidelijker ben geweest in mijn antwoord